Bij het katapult schieten valt niet alleen op dat Bart heel goed kan schieten, maar ook het volgende.
Nadat hij de eerste (en later zal blijken de enige) vaas met geld heeft geraakt zegt hij dit:
"Ik mikte wel op de rechtse. Ik zeg het maar".
Op onderstaande foto kun je zien dat dit er eentje is van €200, dus je denkt, goed bezig Bart.
Vervolgens zegt hij: "Weet je, ik ga op die zwarte mikken, dan heb ik hem zeker niet".
Hiermee bedoelt hij die vaas met het zwarte masker (het nadeel). Dat ontlokt de volgende opmerking van Christian: "Goed, goed. Slimme tactiek".
Dat is ook slim want links van "de zwarte" staat een (de) vaas van €500. Als hij nu weer een afwijking naar links heeft dan raakt hij dus die vaas.
Maar die vaas van €500 staat veel dichter bij "de zwarte" dan die vaas van €100 bij die van €200 (zie foto). Bovendien is de "zwarte" een stuk groter. Om de vaas van €500 te raken had hij dus een flink stuk rechts van de "zwarte" moeten mikken, uitgaande van dezelfde afwijking.
Barts schot zou nu dus een stukje links van de vaas van €500 uit moeten komen, maar raakt de "zwarte" precies in het midden. Conclusie: bij zijn eerste schot mikte Bart heel waarschijnlijk precies op die vaas van €100 die hij ook raakte. En was het ook de bedoeling om de "zwarte" juist wel te raken.