Ik kreeg vandaag een telefoontje van een bedrijf, dat zich ''Universitynetwork'' noemt.
Ze beweerden dat ik via hen een diploma van een Amerikaanse universiteit had besteld, en ze vroegen mij om mijn CV, zodat de aanvraag in gang gezet kon worden. Ik vroeg of ze zich niet vergisten in het telefoonnummer, want ik heb helemaal niets besteld of aangevraagd. De diploma's die ik heb, inclusief cijferlijsten, daar heb ik zelf voor gestudeerd. Misschien zijn het geen uitmuntende resultaten, maar wel voldoende om die diploma's op eigen kracht te hebben verdiend.
Na enig zoekwerk op internet (zo moeilijk bleek dat niet te zijn), kwam ik op een website uit van een firma uit Tilburg, die tegen betaling van bedragen van minimaal 2250 euro ervoor zorgen dat je binnen 10 dagen een op jouw naam gesteld diploma krijgt, met tegen meerprijs speciale toevoegingen.
Nu vraag ik jullie: welke titel (en kwalificatie) past nou het beste bij mij> Ik had zelf gedacht aan een PhD, of iets dergelijks.
Maar niet heus. Ik vroeg wanneer ze mij erover hadden gesproken: het bleek 12 september te zijn, en ik was op dat moment aan het werk, zei men. Kan dus al helemaal niet, want toen zat ik in Griekenland, en ik had toen een prepaid-telefoon bij me van wie niemand als ikzelf en mijn broer het nummer kent. En nu belden ze me ineens op mijn vaste nummer. Daarna was het gesprek heel snel afgelopen. Beter gezegd: ik heb het verbroken.