De NS wil in het volgende overleg over de OV-studentenkaart praten over de onduidelijke regels voor feestdagen. Studenten kunnen kiezen tussen vrij reizen in het weekend of doordeweeks.
Met een weekkaart kan niet vrij worden gereisd op feestdagen als Goede Vrijdag en Tweede Paasdag. Toch waren gisteren veel scholen en universiteiten open en wisten veel weekkaartstudenten niet dat ze een kaartje moesten kopen.
De NS was gisteren coulant en deelde geen bekeuringen uit, maar waarschuwt dat dit geen gewoonte gaat worden. Studenten die al een kaartje gekocht hadden, kunnen hun geld terugkrijgen.
Ik zet dit bewust als quote, omdat ik er meteen op wil reageren.
Gisteren nam ik de bus naar het station, en inderdaad: er stapten op diverse plekken studenten in, die niet op de hoogte waren van deze rare regel. In Maastricht waren diverse scholen en de Universiteit gewoon open, mensen hadden bloktoetsen, mijn zus werkt bij de Universiteit en had ook geen vrij.
De studenten werden met boetes geconfronteerd als ze niet betaalden. De meesten deden dat, echter onder protest.
Toch vind ik het betalen op een vrijdag, wanneer je een weekOV hebt, onterecht. Ik weet niet of het zo is, maar een bezitter van een WEEKEND-OV, die kan WEL reizen op Goede Vrijdag, en Paasmaandag. Zo is me dat tenminste verteld.
Ik vind dat heel raar. Wie weet of dat klopt? Het is een stukje rechtsongelijkheid. Een student die vrijdag naar huis wil, en soms enkele tientjes neer moet tellen, voelt dat toch echt in zijn of haar portemonnee, terwijl die vrijdag in feite gewoon een vrijdag is. Als alles nou gesloten was (winkels, banken, scholen en universiteiten) dan kon ik me er nog iets bij voorstellen. Maar nu klopt het niet.