Ik ben ook niet bang voor de aanslagen zelf. Dat het een keer zal gebeuren in Nederland, daar ben ik haast wel van overtuigd. Hoewel ik de Nederlandse veiligheidsdiensten moet nageven dat ze tot nu toe goed werk verricht hebben. Veel plannen zijn al verijdeld.
Het grootste gevaar zie ik in de reacties van (de aanhang van) Geert Wilders. Die vent loopt al 15 jaar te roeptoeteren dat zoiets elk moment kan gebeuren in Nederland. Ons land loopt groot gevaar, bla bla bla. Al 15 jaar lang.
Het doet me een beetje denken aan de roddelpers. Vanaf half jaren '80, toen Willem Alexander net 18 werd en toegelaten tot de Raad van State, kon je vrijwel maandelijks wel in één van de roddelbladen lezen dat de troonswisseling aanstaande was. Ze hadden altijd wel een gerucht zoals: Claus is te ziek, Beatrix wil niet lang koningin zijn, volk wil weer een man, een jong iemand, etc etc. Dertig jaar lang kon je dergelijke redeneringen wel maandelijks in één van de roddelbladen lezen.
Tot een paar jaar geleden, toen het eindelijk zover was. Toen was het: "Zie je wel, we hebben het altijd al gezegd". Tja, zo lust ik er ook wel één. Maar toch, het volk pikte dat, geloofde dat en bleven de bladen kopen. Want ze hadden het toch juist voorspeld? Vergetende dat ze daarvoor dertig jaar verkeerd hadden voorspeld...
Iets vergelijkbaars vrees ik straks bij de PVV en haar aanhang. Het Zie-Je-Wel getoeter... Voor het gemak wordt dan vergeten dat al vijftien jaar voor niks gebruld en bang gemaakt is.
Ik ben niet bang voor een aanslag zelf, wel voor de reacties van de PVV.
Vreemd genoeg werkt het bij het weerbericht net andersom. Zeker 95% van de voorspellingen zijn juist. Maar die 5% keer dat het mis gaat... "Zie je wel, je kunt de weersvoorspellingen niet vertrouwen..."