Het feit blijft dat ze de wet overtreden. En hoever mogen ze van jou dan gaan met de wet overtreden? Inbreken in een huis, als de politie geen huiszoekingsbevel krijgt, mag dat? Inbreken in computers om bewijs te halen, mag dat? Ik vind het echt heel erg eng, want stapje voor stapje gaan ze steeds verder met onze privacy te beperken. En als we nu een regering hadden die onze grondrechten met hand en tand bewaakt, maar dat is niet zo, deze regering heeft steeds verdergaande ideeën om onze grondrechten te beperken. Zomaar wat ideetjes van deze regering:
- Het afschaffen van de Eerste Kamer, want die zijn te kritisch. Daarvoor zijn ze er toch? Om kritisch te kijken naar de wetgeving.
- Het afschaffen van toetsing aan internationale verdragen door de rechter. Laat ik vooropstellen dat wij al een ander systeem hebben dan de meeste democratieën waar de wet door een contitutioneel hof wordt getoetst aan de grondwet. Dat hebben wij niet, want de regering wil niet dat de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten. Daar is eventueel staatsrechtelijk nog wat voor te zeggen. Dit zou echter kunnen betekenen dat de regering elke wet die ze willen zouden kunnen invoeren, het maakt niet uit wat. Daarvoor kan de rechter nu toetsen aan verdragen. Het meest belangrijke verdrag hiervvoor is waarschijnlijk het EVRM (Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens). De rechter heeft de laatste jaren regelmatig de wetgever teruggefloten vanwege overtreding van dit verdrag. Nu gaan er dus stemmen op binnen deze regering, om deze toetsing af te schaffen. Hoeven we ons daar in Nederland geen zorgen over te maken? Vergeet niet dat de regering al regelmatig wordt teruggefloten. Niet voor niks dat ze de toetsing willen afschaffen. Kijk maar eens naar de dossiers van Amnesty over Nederland, Nederland overtreedt al op grote schaal de mensenrechten, met name als het om vluchtelingen gaat.
- Onze minister van justitie roept na elke spraakmakende rechtspraak of ie het met de uitspraak eens is. Nou en? Wat als ie het niet met de uitspraak eens is? Wat maakt ons het uit wat de minister van justitie ervan vindt? Rechtspraak is het domein van de onafhankelijke rechter en van niemand anders dan de onafhankelijke rechter.
- Onze staatssecretaris van justitie vindt het prima dat inbrekers worden doodgeslagen. Leuk voor hem, maar hij gaat daar niet over. Zie punt hierboven.
- Onze staatssecretaris van justitie wil slachtoffers meer invloed geven tijdens het proces. Klinkt heel mooi, heel nobel. Hij gaat daarmee echter voorbij aan een van de belangrijkste punten van onze rechtsstaat: Je bent in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Bewezen is het pas als de rechter zegt dat je schuldig bent. Niet eerder. Dus niet al tijdens het proces. Ik hoorde eens van een advocaat wiens cliënt was vrijgesproken van seksueel misbruik, die vrouw had alles verzonnen. Maar zij mocht tijdens het proces nog even vrolijk vertellen wat hij allemaal gedaan had. Plak er voor mijn part na de uitspraak van de rechter nog een zitting achteraan waarin het slachtoffer alle ruimte krijgt, trek daar dan ook geld voor uit en los het zo op. Maar niet tijdens het proces, wanneer nog niet eens duidelijk is of de dader uberhaupt wel de dader is.
Intussen hangen asielzoekers zich op in de cel, waarna er een grote zooi aan wanbeleid boven tafel komt, maar de staatssecretaris blijft gewoon zitten.
Er wordt massaal gefraudeerd met subsidie, waarvan de betreffende staatssecretaris gewoon op de hoogte is. Die liegt en bedriegt en draait er nog een beetje om heen, geeft iedereen om hem heen de schuld en blijft lekker zitten waar hij zit.
Er was nog iets met prorail, rapporten die ergens in een onderste la waren verdwenen, de minister en staatssecretaris wisten van niks, want hoe moeten zij weten wat hun ambtenaren allemaal doen (dat heet nou ministeriële verantwoordelijkheid) en bleven lekker zitten.
Het spijt me maar ik heb niet zo'n groot vertrouwen meer in onze overheid. Misschien is rechten niet zo'n goede studie voor iemand die toch al wantrouwig is en erg gesteld op privacy.
Maar er hoeft maar een verkeerde partij in het kabinet te komen en je glijdt zo af naar een dictatuur. Kijk naar Italië en Hongarije.