Die nuance is inderdaad belangrijk, en ik ben het ook wel eens met wat je daar zegt.
Figuren als yomanda hebben echter op velerlei gebied doen voorkomen dat zij tot meer in staat zijn dan een gewone sterveling, alleen door zich te beroepen op ingevingen van een hogere macht. En juist dat zou strafbaar gesteld moeten worden, want die figuren weten heel goed dat een dergelijke uitspraak ergens in het luchtledige blijft hangen, en dat labiele mensen juist daarop hun hoop vestigen.
Afserveren, en nooit meer terug in de maatschappij, dat moet met dit soort zweverigheid gebeuren. Weleens gehoord van maria duval, chris en char? Van hetzelfde laken een pak. Figuren die de suggestie wekken dat zij zelfs een gebroken been beter kunnen healen, zijn rijp voor het gekkengesticht.
"Nee, je hebt helemaal geen gebroken been, dat heeft de dokter je wijsgemaakt. Het ene deel van het bot heeft tijdelijk afstand genomen van het andere".
Ik snap je punt van het feit dat mensen gewoon heel vatbaar zijn voor uitspraken met een voor hen positieve insteek ongeacht wat de redenatie erachter is. Datzelfde zie je bijvoorbeeld ook met Wilders, die roept dingen die voor anderen als muziek in de oren klinken en dus gaan zij zich daar naar gedragen.
Het is nou eenmaal zo dat we in Nederland vrijheid van meningsuiting hebben en dus bijna alles wat in ons opkomt mag gezegd worden.. Daarom waren zo veel landen jaloers op ons. Een land vol mensen met eigen ideeen, die daar trots op waren en daar respectvol met elkaar omgingen ondanks de verschillen. Dat van die vrijheid misbruik is gemaakt door mensen die onvrede hadden aan te zwengelen tot het verliezen van het respect dat is jammer, heel jammer, maar daarom kunnen degene die nog wel in elkaar geloven en met respect elkaar behandelen dit nog wel blijven doen totdat die hype van bijvoorbeeld Wilders weer over is.
Ik vind alleen jammer dat jij van het slechte in de mensen uitgaat dat mensen kwade bedoelingen hebben. Daar geloof ik niks van. Zelfs Geert zal het niet altijd even kwaad bedoelen. Die is het alleen zat de buitenlanders ook een graatje meepikken van ons succes als land, terwijl niet eens alle Nederlanders een graatje ervan meepikken.
Wat betreft dergelijke zweverige personen. Er zijn zoveel alternatieve geneeswijze en dat wordt zo genoemd omdat het nog nooit wetenschappelijk is onderbouwd, maar veel dingen worden in het oosten al eeuwen lang en vaak met succes toegepast. Er zijn meerdere wegen naar Rome en dus ook meerdere wegen naar genezing en je hoeft daarvoor wat mij betreft niet bij voorbaat dingen af te zweren. Het is alleen maar goed dat er meerdere mogelijkheden zijn, zo kan iedereen iets vinden wat bij hem of haar past.
Want het belangrijkste facet bij genezing is het aspect tussen de oren. Wanneer jij geen vertrouwen hebt in de dokter(s) dan moet die wel een uitzonderlijke goede prestatie leveren wil je daarna geen klachten meer hebben, want ook vanuit je hersenen kun je pijntjes overal in je lichaam kweken. Vandaar dat soms placebo's zelfs soms net zo goed of beter werken dan echte medicijnen. De meeste pijn zit vaak tussen de oren en dus is het het meest praktisch om geholpen te worden door mensen waar jij vertrouwen in hebt, mensen waarin jij gelooft. Alleen zo kun je beter worden zonder complicaties.
En ja als er toevallig maar 1 mogelijkheid is om een kans tot overleven (langer leven) is en die past nou net niet in jouw straatje dan is dat zo. Daar kan niemand wat aan doen. Iedereen houdt zijn eigen verantwoordelijkheid, behalve als kind of iemand die vanwege ouderdom of vanwege hersenproblemen niet meer de juiste beslissingen kan nemen en dat was bij Sylvia in mijn ogen niet het geval.
--
En terugkomend op hetgeen wat Firesphere zei: Ik vind het inderdaad niet gepast en niet netjes als een dergelijke genezer zegt dat diegene geen dokter mag zien. Maar meer om het feit dat diegene nog altijd eind verantwoordelijk is over zijn/haar lichaam dan omdat het misschien slecht voor die persoon is. Ik vind niet dat je mensen mag commanderen wat te doen. Je kan ze wel tips geven of je eigen mening uiten, zolang je laat blijken dat het alleen dat is en niet een bevel!
Daarnaast worden bij de dokters ook net zo goed fouten/ missers gemaakt. Fouten maken is menselijk, maar zolang die ander nog het gevoel had een keus te hebben, ben jij als dokter genezer nog niet eindverantwoordelijk! En ja ik weet dat je dan tuurlijk uitgaat van diens deskundigheid, maar er kan altijd wat onverwachts gebeuren....