Ik ben zelf al lang donor. Waarom? Puur eigenbelang. Als je zelf een orgaan wilt ontvangen, moet je ook bereid zijn een orgaan af te staan.
Wat me wel tegenstaat aan het Belgische systeem (iedereen donor, tijnzij...) is dat niet eens alle Belgen weten dat ze automatisch donor zijn.
Ik wil graag een extra kruisje op het huidige formulier: "Ja, ik ben donor, maar sta mijn organen alleen af aan mensen die zelf voor minstens één jaar ook donor zijn."
Ik vind niet dat mensen die zelf geen donor zijn van niemand organen mogen krijgen. Maar ik wil mijn organen niet aan hen afstaan. Op het moment dat je nee invult (of niets invult), jaag je mij de dood in. Ben je principieel? OK, maar respecteer mijn mening en aanvaardt de gevolgen. Voor wat hoort wat.
Sommigen mensen zeggen geen orgaan te willen. Moet maar zien of ze dat ook zeggen als het zover is. Mensen doen nou eenmaal niet wat ze zeggen (nadeel van enquetes en daardoor is het huidige systeem mislukt).
Met mijn systeem krijg je meer donoren: Doordat niet-donoren een kleinere kans hebben snel een orgaan te krijgen, zullen ze beter nadenken of en wat ze invullen.
Verder kan iedereen vrij en bewust een keuze maken. En het is niet zo dat niet-donoren helemaal geen orgaan zullen ontvangen (doordat niet iedereen dat extra kruisje zal aanvinken). Ze moeten alleen wat langer moeten wachten. Maar daar kiezen ze dan ook zelf voor.