Ik vind de RSC's met willekeurige landen altijd erg leuk. Ten eerste omdat het je dwingt om een totaal onvoorbereide ontdekkingstocht aan te gaan en de muziek van een land helemaal leert kennen, en ten tweede omdat het altijd zulke veelzijdige edities oplevert.
Maar als je kijkt naar het spel-gedeelte, hebben dit soort edities wel één groot nadeel, namelijk dat de winkansen bij voorbaat al niet helemaal in balans zijn. Natuurlijk heeft iedere individuele deelnemer zijn of haar eigen persoonlijke smaak en manier van beoordelen, maar gezamenlijk levert dat natuurlijk wel zichtbare voorkeuren op naar bepaalde soorten muziek, wat nou eenmaal zeer cultuurgebonden is. Een andere belangrijke factor is natuurlijk de grootte van het land waardoor het totale aanbod per land enorm kan verschillen. En ja, sommige mensen houden hier met het punten geven wel rekening mee, waarbij ze het ene land strenger beoordelen dan het ander, maar ik denk dat nog steeds de verschillen enorm groot zijn.
Hier is in het verleden volgens mij wel eens vaker discussie over gevoerd, en er zijn ook wel eens edities geweest met speciale regels als "niet Engelstalig" of "alleen kleine landen" om het wat meer gelijk te trekken. Maar het liefst wil je natuurlijk juist die veelzijdigheid blijven houden van zo veel mogelijk verschillende landen.
Wat ik eigenlijk als idee zou willen opperen om eventueel toe te passen bij toekomstige random landen-edities is het volgende: alle landen worden van te voren gerangschrikt op moeilijkheidsgraad, en dat wordt dan gesorteerd in 3 of 4 categorieën. Stel, we hebben dan een categorie "makkelijk", een categorie "gemiddeld" en een categorie "moeilijk".
Bij
"makkelijk" vind je dan alle landen waar relatief veel muziek te vinden is dat hier populair kan zijn. Denk hierbij met name aan Westerse landen, maar hier passen ook zeker wel wat Zuid-Amerikaanse, Afrikaanse en Aziatische landen bij.
Bij
"gemiddeld" vind je dan landen die nog wel genoeg aanbod hebben om een verborgen pareltje te kunnen vinden, maar waarbij het al wel veel meer een uitdaging wordt.
Bij
"moeilijk" heb je het dan echt over landen met een zeer gering aanbod aan muzikanten, zoals dwergstaatjes en eilanden, alsook grotere landen die om bijvoorbeeld economische of politieke redenen niet echt een commerciële muziek-cultuur kennen.
Aan de categoriën "gemiddeld" en "moelijk" hecht je vervolgens een eigen score multiplier, laten we even zeggen respectievelijk x1.2 en x1.5. Als je dan een 'gemiddeld' land hebt, dan wordt jouw eindscore dus x1.2 gedaan, en met een 'moelijk' land zelfs x1.5. Dat betekent dus dat hoe moeilijker het niveau dat je gekozen of gekregen hebt, hoe minder punten je daadwerkelijk hoeft te krijgen om te winnen. Uiteraard moet er hierbij goed gekeken worden naar hoe dat met elkaar in verhouding staat, ik schud deze cijfers nu even uit m'n mouw dus ik weet niet of dit goede voorbeelden zijn, maar dat is een beetje het idee.
Mijns insziens zou dit systeem er voor moeten kunnen zorgen dat in principe elke deelnemer kans heeft op winst, en waarbij elk land in princpie even interessant is om te hebben. Maar ik ben natuurlijk benieuwd naar jullie mening hierover.
(Dit is overigens niet bedoeld als kritiek op deze editie of iets dergelijks, meer gewoon iets algemeens wat me goed leek om in de groep te gooien.
)