Ik wilde ook nog even mijn team presteren
Kopmannen:
- Pogacar
- PhilipsenZelf geheel niet getwijfeld, dit stond in mn eerste minuut al muurvast.
Philipsen lijkt me met kop en schouders de grootste kanshebber voor het groen, met paar goede vlakke sprintetappes. Verwacht dat hij daarna stevig in het groen zit, en als het tegenzit: de laatste week is er nauwelijks meer iets te doen voor sprinters, dus verwacht dat kansloze sprinters tegen die tijd afstappen, zodat mooi Roglic invliegt.
Vingegaard had ik geen verwachtingen van in de eerste 2 weken, dus zelfs als hij daarna goed is, leek het me geen verstandige keuze. Denk dat ik dat verkeerd heb ingeschat, aangezien ze zelfs gister Jorgensen hebben gebruikt om gat te verkleinen.
Evenepoel andersom (misschien inderdaad veel punten in begin), maar niet sterk in zwakke Dauphine en ook nog eens ziek geweest... ik verwacht weinig van hem. Ben ook nog wel twijfelachtig voor Roglic verder, maar wel fijn op bank.
Beschermd:
- Carlos Rodriguez
- Matteo Jorgenson
- Arnaud de Lie
- Mads PedersenGeen UAE, ondanks dat ik natuurlijk alle 3 graag had gehad. Ik heb eindeloos zitten wikken en wegen, tot een uur voor tijd Ayuso erin gehad, bijnaaa veranderd naar Adam Yates, maar uiteindelijk toch voor Mads Pedersen gegaan. Allemaal 23mil, dus dat kon makkelijk.
Hoe ik er tegenaan keek: gaan ze alle 3 + Pogi sparen, of eentje opofferen, if so, wie? En als ze gaan aanvallen: wie? Had ik geen goed antwoord op.
- Bij Ayuso twijfels omdat hij echt een diesel is, traag op gang, slechte voorbereiding. Tegelijk, hoop potentie aan het eind, en mocht hij in het begin wel wit pakken, gaan ze misschien de trui verdedigen. Vooralsnog blij met de keuze, want hij zag er gister niet goed uit naar verluid. Benieuwd of dat ook de reden was waarom UAE niet doortrok, tegen mijn verwachting in.
- Almeida het goedkoopst, kan
heel goede tour gaan rijden, en begint ook nog eens goed aangezien hij red hot uit de Tour de Suisse komt. Dus wat dat betreft misschien hoogste verwachting, maar tegelijk: had vooraf het idee dat van de 3 juist hij kon worden geofferd.
- Adam Yates was vorig jaar onwijs goed, ook uitstekende vorm in Tour de Suisse, dus die kan meteen vlammend beginnen. En als hij vroeg geel zou pakken, kan UAE pokeren. Maar tegelijk, mogelijk minder duurzaam aan het eind, route ligt m minder, zwakkere tijdrit naar verwachting, dus als hij niet supersterk begint: hoe dan?
Daarnaast heb ik zwaar getwijfeld over Pidcock. In de hoop dat hij in etappe 1, 2 of 4 het geel pakt, dat kan behouden tijdens de sprintetappes, en dan ergens in de 3e week kraakt, afstapt voor de Olympische Spelen, zodat een 3e weeks-diesel mooi mijn team in kan stromen. Dat klinkt cool, maar hij was ook 24m geloof ik, en het veronderstelt een hoop om goed te gaan. Sowieso: misschien is hij niet goed genoeg. Misschien rijdt UAE alles kapot. Misschien zakt hij er in de 3e week inderdaad erdoorheen, maar staat leider CRod ineens 3e in het klassement ofzo, en moet hij in koers blijven om hem te ondersteunen.
In tegenstelling tot al die vraagtekens:
- Mads Pedersen heeft weinig etappes echt gemaakt voor hem, maar hoort hoog te eindigen in alle sprints, en goede kans te hebben voor groen tzt.
- Carlos Rodriguez totaal evident, als goede podiumkandidaat, leider, favoriet voor het wit in mijn ogen.
- Matteo Jorgensen: met de verwachting dat Vingy ging tegenvallen. Dat Jorgensen misschien tegen het eind er doorheen zakt, maar misschien ook niet, en ook in dat geval veel gaat hebben gepakt. Aangezien hij in rit 1 werd ingezet om gat dicht te rijden, lijkt hij nauwelijks beschermd, dus vermoed dat Vingy sterker is dan alom gedacht (zeker door mij).
- Arnaud de Lie: relatief goedkoop, potentieel snel, erg geschikt voor de vele sprintetappes, met de verwachting dat hij de laatste week afstapt.
Helpers:
- Onley
- Jegat
- Frank van den Broek
- Maxim Van Gils
- Soren Waerenskjold
- CicconeHad aanvankelijk Derek Gee + Bettiol in plaats van Jegat & Frank van den Broek, maar onvoldoende budget. Daarnaast, voor zowel Gee, Bettiol als Van Gils geldt dat ik goede verwachtingen had voor de eerste etappes, maar dan? Er zijn nauwelijks aanvallende heuveletappes. Dus ik mikte op vroeg geel, en dan dik cashen, maar was veel te duur om daar met 3 dure helpers (denk allemaal 9mil) voor te gaan. Daarnaast kon ik me voorstellen dat UAE de hele tour voor Geel ging proberen, en alles kapot ging rijden. En dan heb je dure helpers voor niets. Dus Gee en Bettiol gedumpt, om daarmee 12mil budget te schaven.
Ben zeker niet zeker van Ciccone, wat hij nu echt gaat proberen en waar zn kansen liggen, óf hij überhaupt voor bollen gaat en if so hoe. Maar wist niet meer hoe ik wat wilde veranderen en wat ik dan wel wilde.
Waerenskjold voor sprints, obviously, met de hoop dat hij kansen krijgt.
Onley is vast geen verrassing
En dan Jegat en Frank van den Broek. Pure mazzel natuurlijk, ga niet anders claimen. Vond beide leuke potentie hebben, maar zag Frank van de Broek never aankomen. Jammer dat hij geen geel kreeg.
Reserve-bank:
Kopman: Roglic
Beschermd: Hindley + Carapaz
Helpers: Muhlberger + Odd EikingRoglic op bank vind ik pure luxe.
Hindley en Carapaz hebben allebei nog best kansen om in de 3e superzware week ineens op te vlammen. Hindley zeker als Roglic er doorheen zakt (wat ik zeker niet uitsluit), en Carapaz is misschien sowieso beter in vorm dan gedacht.
Muhlberger & Odd Eiking waren cheap & zouden dingetjes kunnen, je weet nooit.