Sinds donderdag staat de Vlaamse versie op Streamz (streamingdienst) én het komt nog op VTM.
Ik zag al de eerste twee afleveringen én
Mijn eerste bevindingen zonder te spoilen:
De opening is zoals bij de Nederlandse versies dat de kandidaten de vraag krijgen of ze in het onbekende willen stappen, en dan een uur voorbereiding krijgen. Hier geloof ik écht niet in. Je ziet iemand die zelfstandig kapster is, die kan niet zomaar haar kapsalon een paar weken dicht doen zonder dit voor te bereiden. Ook een leraar kan niet zomaar plots weg, net zoals de mensen met kinderen enzo. Dit hoeft voor mij niet.
Het land is Bulgarije en het leuke is dat het helemaal geen kopie is. Ze beginnen met 9 kandidaten en zo leek het voor mij (iemand die de Nederlandse versie zag) dat er ook een team bekend zou zijn. Echter is dit niet zo, maar met een leuke doch harde twist wordt de tweede groep voorgesteld. Ze zijn ook open hoe de groepen verdeeld zijn, nl. op basis van wat de kandidaten in de laatste preselectie kozen. (wat voor mij extra pijnlijk is, nu weet ik dat ik de laatste preselectie gehaald heb én heel dicht bij deelname was).
Maar een groot (positief) verschil is dat het hier geen tocht is, wat de Nederlandse versie wat saai maakte. Hier spelen de teams opdrachten tegen elkaar en kunnen kiezen voor het bekende (dan krijgen ze gewoon de opdracht te horen) of het onbekende. In de eerste aflevering moesten ze sleutels zoeken aan de hand van foto's van Sofia waarna ze naar een eindlocatie moesten om deze te gebruiken. (bekende). Als je voor onbekend koos, kreeg je alle sleutels én eindlocatie cadeau en mocht je per 2 taxi's gebruiken om ernaar toe te gaan. Klein detail: de taxichauffeur reageert enkel in het Bulgaars (wat de kandidaten niet wisten, maar moesten uitvinden door hint in de taxis).
Verder zijn de eliminaties hetzelfde: bekend door stemmen of onbekend. Hier zijn de onbekende eliminaties harder. In aflevering 1 was het hetzelfde spel als in Nederland, enkel ging het hier om een metrokaart die de verliezer direct mocht gebruiken om naar de luchthaven te gaan.
Als ze dit aanhouden, en ze gebruiken nog meer wat je in de preselectie moest kiezen, kan dit echt nog wel leuk worden. Ik vind het nu al sterker dan de Nederlandse versie, en ik hoop dat jullie het concept van ons overnemen (want ook al komt het idee uit Nederland, die tocht was echt wel saai).
Leuke toevoeging: de presentator is vaak te zien bij de kandidaten, zo geeft hij zijn uitleg als de kandidaten in de achtergrond passeren of net voorbij kwamen. Dit geeft mij toch al een andere indruk dan een presentator die nooit te zien was bij de kandidaten.