Betraytion Island || Annella - Perfume 9,4 Toen ik het land zag dacht ik 'oh help!', maar dit nummer… ja, heel erg fijn! Nog geen seconde stilgezeten tijdens het luisteren, altijd een van de hoogtepuntjes als ik door de hele lijst shuffle.
Nustria || Leon of Athens & - Katerine Duska ANEMOΣ 9,3 De eerste keer dat ik het hoorde, dacht ik dat dit wel eens de eindwinnaar kon gaan worden. Nu twijfel ik wel iets meer. Blijft een uitstekend nummer, maar misschien iets te veel herhaling en te weinig dynamiek. Maar geen enkele twijfel dat dit punten verdiend.
The Lagoon Island Group || Em Beihold - Numb Little Bug 9,1 Het schijnt dat dit een discord versie heeft gewonnen? Snap ik wel. Was ik niet bij, dus daar zal ik niet op oordelen. Gewoon erg fijn nummer. Stem klinkt behoorlijk indie, maar dan wordt het nummer verder in het nummer steeds meer een popnummer. Love it! Niet een nummer dat ik snel halverwege zou afkappen.
Imortalia || DARIA & KUSH KUSH - Never Ending Story 8,9 PA-PA-PARANOIA. Oh wacht, dat is een ander nummer. (het kwartje viel overigens pas laat dat het dezelfde artiest was) Ja, gewoon erg goed. Was al fan van Paranoia, maar deze is zeker niet veel slechter.
Ontspanje || BLOND - Autogen 8,6 Duitstalige nummers die ik niet ken zijn er niet veel meer van, maar het is je toch gelukt. Tijdens de live-listening was er een vriend bij me op bezoek en we waren beide direct fan. Hele fijne vibe.
Pinkkipuku || Antti Tuisku - Treenaa 8,5 Ik moest even wennen, maar het wordt een steeds grotere favoriet. Videoclip negeren we maar even. Enorm fijn oppepend nummer, doet me een klein beetje denken aan electric callboy, maar dan net iets minder metal. Wel net zo raar.
Lightsia || Baba Shrimps - Back to Where the Light Is 8,4 Heey, die band die ken ik. Stond ooit op een lijst van bands die ik ooit wellicht zou willen insturen, maar daarna alweer vergeten ben. Het is in ieder geval voor mij de grootste oorwurm van dit songfestival. Dat is niet persé een goed teken, maar absoluut een goed nummer. Wel iets te veel van hetzelfde.
Lángosvilág || Bagossy Brothers Company - Olyan Ő 8,2 Ten eerste: die videoclip moeten ze verbieden wegens overschreiding clichés met absurde twists. Nummer zelf wel fijn, een van de redenen waarom een RSC altijd leuk is om naar te luisteren. Ik wil het graag als saai bestempelen, maar ik zit stiekem wel te genieten.
Brabbelske || Dagny - Wearing Nothing 8,0 Nummer in de categorie 'standaard goed', wel zoiets eerder gehoord, maar het blijft gewoon heel fijn om naar te luisteren. Ik luister het graag vaker, maar misschien gaat dit het onderspit delven omdat er originelere nummers zijn.
Corcaputië || The Head and the Heart - Missed Connection 7,9 Ik weet gewoon niet hoe ik dit moet beoordelen. Dat fluistergezang hou ik heel erg van, maar toch mist er voor mijn gevoel net iets.
Republiek van Niacclo || Hkeem - Madiba 7,8 Best leuk eigenlijk. Ben normaal niet zo van de Afrikaanse vibes, maar ben steeds wel blij als deze langskomt terwijl ik op de fiets zit. Wel jammer (of niet) van alle mama appelsapjes: 'slappe taal, stoelpoot…', 'wie heb je liever?' en 'telefoonenergie'.
Goudbaai || Leah - Ek Like Jou 7,8 Ik durf het niet toe te geven, maar ben stiekem wel fan. Ofnouja… ik vind het leuk om te proberen om het refrein mee te zingen.
Vavarië || Fréro Delavega - Mon petit pays 7,7 Ik weet het niet zo goed. Heel erg herhalend kalmpjes. Wel mooi, heeft een leuk deuntje dat wel eens in mijn hoofd blijft zitten. Ik wil het best punten geven, maar de concurrentie is erg sterk.
eThandani || Kabusa Oriental Choir - Buga My Way 7,7 Weer zo'n lastig te beoordelen nummer. Vind het wel leuk, niet volledig mijn smaak. Word er wel vrolijk van.
Keelhaul Island || Alestorm - P.A.R.T.Y. 7,6 Alle piratenmuziek (niet de ether-piratenmuziek) klinkt altijd zo hetzelfde. Ondanks mijn kleine interne p.a.r.t.y. als ik het nummer steeds hoor, ga ik het ook niet heel erg missen mocht dit lied nooit meer horen.
Regenboogie Wonderland || Kamferdrops - Jag trodde änglarna fanns 7,5 Een van de weinige nummers die ik af kan strepen voor punten. In ieder geval is de muziek beter dan de clip. En er is een stukje wat me erg doet denken aan 'can't help falling in love with you.' Dikke voldoende, lekker origineel, maar het is niet helemaal mijn ding.
Maslii || Aitana & Ana Guerra - Lo Malo 7,4 Ik vergeet bij elke luistersessie weer dat deze meedoet. Zegt voor nu denk ik wel genoeg. Niet slecht, maar niet zo memorabel.
Ni Ojo Iwaju || Ayra Starr - Sare 7,3 Ik houd niet van deze stem. Beetje schel ofzo. Achtergrondstem staat ook wat te hard, wat het heel onprettig maakt om naar te luisteren. Niet mijn stijl.
Clonalonië || Walk off the Earth - Hey Ya! 7,0 Ja, beetje bekend nummer wel. Gelukkig wel vrolijk en vind ik het niet zo erg om naar te luisteren. Een cover past wel mooi bij het land, maar het krijgt desondanks toch niet de originaliteitsprijs.
Ödansborg || Odd Nordstoga - Dans Dans Dans 7,0 Bedankt voor de moeite, heb er opzich wel van genoten, maar deze is toch duidelijk minder dan de uiterst sterke concurrentie. En sowieso te veel ge-'dans' zonder gedans.
ארץ השירים || Miami Boys Choir - Yerushalayim 6,9 Pfff, kinderen voor kinderen dat onderbroken wordt door vader Abraham. Waarom zou ik dit nummer vrijwillig opzetten? Gelukkig heb ik er niet zoveel moeite mee als het voorbij komt in de shuffle als ik vooraf had gedacht. Het heeft wel wat leuks. Maar nee, zeker niet genoeg om het puntwaardig te maken.