In verband met het tijdsverschil tussen Nederland en Corcaputië een ongebruikelijk tijdstip voor de punten van Corcaputië. Allereerst de traditionele bedankronde voor alle punten tot nu toe, waarbij ik al twee keer kan bedanken voor de 12 punten. Bedankt Daisy en Fabiann! Ik kan vast verklappen dat slechts in één van de gevallen een wederdienst wordt bewezen met punten in de omgekeerde richting, de andere 12-puntengever blijft omgekeerd helaas puntloos. Daarnaast heb ik ook een teleurstellende mededeling voor de twee landen die nu nog op 0 punten staan, want daar zal na mijn punten ook helaas geen verandering in komen.
Dit alles komt ook door het bijzonder hoge niveau van deze editie: ik kom gemiddeld uit op een 6,46 en inclusief mijn eigen inzending zelfs een 6,56. Normaal is dat ongeveer een punt lager. De geheel vrije keuze heeft de kwaliteit zeker geen kwaad gedaan. Genoeg gepraat, hier de punten!
1 punt voor:
Goudbaai. Het Afrikaans kan toch altijd een glimlach op mijn gezicht toveren. Best een aardig liedje, ook wel. 7,1
2 punten voor:
Brabbelske. Backbeat, de eerdere deelname van Dagny, was toch echt een beter liedje en viel destijds royaler in de punten bij mij. Maar 2 punten kunnen er toch vanaf. 7,1
3 punten voor:
Lightsia. Als je alle RSF-winnaars uit het verleden in één liedje stopt, krijg je dit, denk ik. Juist daarom gaat het denk ik niet winnen, maar wel goed meedoen. 7,2
4 punten voor:
Pinkkipuku. Oké, de ultieme guilty pleasure van deze editie. Ook pluspunten voor het Fins. 7,4
5 punten voor:
The Lagoon Island Group. Een bescheiden hit in Amerika, en hoewel het in Nederland niet echt van de grond is gekomen heeft het hier toch ook even de Spotify top 200 gehaald. Prima liedje. 7,5
6 punten voor:
Pisanië. Ik heb toch wel vaker zoiets gehoord op het RSF. Maar kwaliteit kun je het toch niet ontzeggen. 7,7
7 punten voor:
Imortalia. Dit zou je ook zo kunnen aantreffen op het echte Songfestival en zou dan zeker de top 10 halen. 8,0
8 punten voor:
Betrayton Island! Ja, dit is wel heel erg catchy. 8,1
10 punten voor:
Ontspanje! Zo te horen aan de tekst kan de artiest zelf nog niet echt ontspannen, maar een goed nummer is het wel. 8,2
12 punten voor:
Keelhaul Island! De Hard Rock Hallelujah van deze editie, maar dan met piraten in plaats van monsters. Ik hoop echt dat dit wint. 8,4
Dat betekent dus helaas geen punten voor:
11. Nustria. Helemaal niet slecht, helaas net geen punten. 7,0
12. Regenboogie Wonderland. Best leuk met die blazers, maar het afgezaagde trucje om het laatste refrein een octaaf hoger te doen doet hem de das om. 6,9
13. Maslii. Niet storend, maar komt toch wat kwaliteit tekort. 6,5
14. ארץ השירים. De originaliteitsprijs wint het wel. 6,4
15. Lángosvilág. Ik hoor de kwaliteit, maar het is toch ook iets te saai. 6,2
16. Vavarië. Vanaf hier begint het een stuk matiger te worden. 5,5
17. Ni Ojo Iwaju. 5,2
18. eThandani. 4,7
19. Republiek van Niacclo. Het meest tropisch klinkende Noorse nummer dat ik ooit gehoord heb denk ik. Maar helaas niet helemaal mijn genre. 4,5
20. Ödansborg. Als Noorwegen-liefhebber vind ik het toch een teleurstelling dat de twee Noorstalige nummers bijna onderaan eindigen bij mij. Waar het vorige nummer 'gewoon' Bokmål was, is dit Nynorsk, de andere standaardtaal van Noorwegen. De muziek vind ik helaas toch echt te oubollig. 4,2
21. Clonalonië. Als het nou een goede cover was.. Maar dit haalt echt alles uit het nummer wat het origineel zo goed maakt. 2,0
De tussenstand:
1 The Lagoon Island Group 39
2 eThandani 33
3 Betraytion Island 30
4 Corcaputië 30
5 Nustria 29
6 Keelhaul Island 28
7 Pisanië 28
8 Republiek van Niacclo 26
9 Ontspanje 20
10 Brabbelske 19
11 Lightsia 18