In dit Tetrisachtige puzzelspel moeten jullie zoveel mogelijk grond bedekken van het 9 bij 9 eiland.
Om te beginnen
Iedereen krijgt een starttegel. Elke starttegel bestaat uit 8 vakjes, maar ze hebben allemaal een andere vorm. Winnaar van de vorige aflevering, de_witte, heeft jullie genummerd en aan de hand daarvan werde nde startkaarten verdeeld.
Deze startkaart moet je in het midden van het raster leggen. Eén van de vakjes moet op het o'tje in het midden van je raster liggen.
En daarna?
Daarna starten we het spel en dat werkt als volgt:
Ik post hier 2 tegels. Je moet er eentje uit kiezen die je in je raster wil zetten. De tegel MOET een eerder geplaatste tegel raken (diagonaal telt niet als raken). Post hier als je je tegel geplaatst hebt, zodat ik weet wanneer we verder kunnen.
Daarna post ik wer 2 tegels, moet je er weer eentje kiezen enzovoorts.
MAAR: op een gegeven moment gaat je raster best vol liggen en kan je misschien geen van de twee tegels meer plaatsen. Dan post je hier dat je een tweede kans wil (vandaar de naam van dit spel: Second Chance). Je krijgt dan nog 1 tegel. Als je die wel kan leggen, doe je nog mee met de volgende ronden. Als je die niet kan leggen, lig je uit het spel.
Je mag énkel een tweede kans vragen als je geen van beide hoofdtegels kan leggen.
Elke tweede kans tegel wordt individueel getrokken. Dus als 3 mensen een tweede kans willen, krijgen ze alle drie een andere tegel.
Punten
Op het einde van het spel tellen we hoeveel open vakjes je nog hebt. Degene die het meeste vakjes heeft kunnen vullen is de winnaar. Bij een gelijkspel kijken we wanneer degenen waartussen het gelijkspel is, het spel moesten stoppen omdat ze geen tegel meer konden plaatsen. Degene van hen die eerder moest stoppen, wint dan. Want die speler heeft in minder beurten even veel van het raster kunnen vullen dan de andere. Als ze beiden in dezelfde beurt moesten stoppen, krijgen ze evenveel punten.
Als iemand er in slaagt zijn volledig raster vol te leggen, stopt het spel onmiddellijk voor iedereen!
De winnaar krijgt 5 punten
Nummers 2 en 3: 4 punten
Nummers 4 en 5: 3 punten
Nummers 6 en 7: 2 punten
Nummers 8 en 9: 1 punt
Nummers 10 en 11: 0 punten
Voor de Zap kandidaten tellen deze punten mee om te bepalen wie er geëlimineerd gaat worden.
Voor de Spookschip kandidaten tellen deze punten mee om te kijken wie van hen terug komt als ze De Strijd winnen. Maar let op: bij De Strijd zelf vallen er voor hen ook nog punten te winnen.