Als het een echte gok is, dan graag even vetgedrukt zetten, zodat ik weet dat het een echte gok is.
Sorry, dit zat verkeerd in mijn herinnering. Terugkijkend zie ik inderdaad de regel:
Op elk moment, tijdens ronde 1, 2 of 3 mag je jouw definitieve verdenking roepen door in bold te typen "Ik denk dat het X is met het wapen X en bewijsstuk X!". Maar dit kan je maar één keer in het spel doen, dus wees zeker van je zaak!
Maar deze was in mijn geheugen blijven hangen:
Eleven, whenever you are ready.
... Dus tegen dan moet iedereen zijn eerste theorie posten (dat geldt niet als gok, maar enkel als theorie om te kijken wat iedereen denkt).
...
Als je al een gok wil doen, MOET dat wel voor 21u vanavond. Maar let op: je kan maar één gok doen in heel het spel.
Ik dacht dus dat ik aan de regels voldeed door het woord gok te gebruiken.
Heel sad dit Hoewel Daisy met de haak ook echt een perfect wapen heeft gekozen, want die was heel moeilijk om aanwijzingen naar te geven.
Ik was inderdaad ook erg blij dat Susdus de haak koos, want ik heb zelf wel gemerkt hoe snel mensen op het goede moordwapen komen en hoe moeilijk het is om ze op een dwaalspoor te zetten. Ik had er helaas niet zo een vage bij zitten, maar misschien was vriezer bijvoorbeeld toch beter geweest. Je weet alleen natuurlijk niet welke aanwijzingskaartjes er getrokken worden.
Mocht iemand nog eens het idee krijgen dit spel elders op het forum te gaan hosten (ter afwisseling van weerwolven of zo) dan zou ik denk wel een aantal regels veranderen ten voordele van het slechte team. Doordat deelnemers alle clues geordend op een rij kunnen zetten, denk ik dat het in veel gevallen onmogelijk is voor het slechte team om te winnen. Ik vermoed dat in de oorspronkelijke versie iedereen lekker door elkaar heen praat en er niets op papier gaat. Je raakt dan veel sneller in de war en bent minder goed in staat om mogelijkheden te elimineren.
Mogelijke aanpassingen:
- de getuige mag niet de goede gok geven
- mensen mogen wel theorieën spuien, maar de overzichtslijsten moeten achterwege blijven.
- 1 of 2 aanwijzingenkaartjes minder.
Maar misschien heb ik wel ongelijk en is het spel al in evenwicht. We zullen het merken indien het inderdaad vaker gespeeld gaat worden.