Handmaids, wat zou een Zap aflevering zijn zonder een kaartspel? Goddeloos!
Deze opdracht is gebaseerd op
Get the Cheese!, maar dan in een Handmaid's jasje.
DOEL VAN HET SPELDe meeste punten scoren door je kaarten goed te spelen en volgende doelen te halen:
- Jouw Commander jaagt een Guardian van andere spelers weg.
- Jouw Guardians vangen Handmaids van andere spelers.
- Jouw Handmaids pakken het fruit!
Het spel werkt eigenlijk met Honden, katten en muizen (waaronder King Mouse, Big Mouse en gewone muizen).
Ik heb de Hiërarchie van Handmaid's Tale nagebootst, maar het is misschien makkelijker te onthouden met de hond/kat/muis rol erbij:
Commanders (Honden)
-staan boven-
Guardians (Katten)
-staan boven-
Wives (King Mouse)
-staan boven-
Aunts (Big Mouse)
-staan boven-
Handmaids (gewone grijze muis)
KAARTENIeder krijgt in zijn/haar spelerskleur 15 kaarten (9 Handmaids; 2 Aunts; 1 Wife; 2 Guardians en 1 Commander. Deze worden geschud en je krijgt er 3 op handen (dat stuur ik via pm).
Er zijn 15 Fruit kaarten met daarop een getal dat aangeeft hoeveel Handmaids zich daarmee kunnen voeden. Deze worden geschud en ik trek per groep 6 kaarten die ik in jullie groepstopic post.
HOE WERKT HET SPELIeder speelt om beurt. Als je aan de beurt bent, kan je 2 dingen doen: A) 3 nieuwe kaarten trekken OF B) 3 kaarten spelen.
A) 3 kaarten trekkenJe post dat je 3 nieuwe kaarten wil. Dit kan niet als je kaarten op zijn en je hand limiet is 6 kaarten. Dus als je er al 6 hebt, kan je geen kaarten meer bij trekken.
B) 3 Kaarten spelenJe moet 3 van je kaarten spelen naast het fruit, op volgende manier:
1. Je eerste kaart speel je gedekt naast een fruit naar keuze. Je post dus iets van "
KAART 1" naast één van de 6 mogelijke fruitkaarten. (ik geef jullie allemaal spelerskleuren zodat bijgehouden kan worden wie wat waar postte) - Je moet mij dan wel via pm sturen welke kaart je gedekt hebt gelegd.
2. Je tweede kaart moet je open spelen en moet naast het fruit dat onder het vorige fruit ligt waar je je eerste kaart gespeeld hebt.
3. Je derde kaart moet ook open en naast het fruit onder het fruit waar je je 2e kaart hebt gespeeld.
MAAR: Drie kaarten hebben een "face down" symbool (2 Handmaids en 1 Guardian). Deze kaarten moet je sowieso gedekt spelen, ook als je hem als 2e of 3e speelt. Ook hier moet je me even laten weten welke kaart je gedekt hebt gelegd (tenzij je maar één kaart had die gedekt gespeeld MOEST worden, dan weet ik wel welke het was)
VoorbeeldDit is het fruit dat er ligt en de eerste speler (rood) heeft al gespeeld:
- 5 fruit:
- 3 fruit:
- 2 fruit:
- 2 fruit:
KAART A- 5 fruit:
1 Handmaid- 4 fruit:
1 HandmaidJij (blauw) bent aan de beurt en speelt je eerste kaart gedekt n aast het 3 fruit. Je 2e kaart moet dan open naast het 2 fruit dat daaronder ligt en je 3e kaart open naast het 2 fruit dat daar dan weer onder ligt, maar laat dat nou net een kaart zijn die je gedekt moet spelen. Dan ziet het er dus als volgt uit:
- 5 fruit:
- 3 fruit:
KAART A- 2 fruit:
1 Aunt- 2 fruit:
KAART A KAART B- 5 fruit:
1 Handmaid- 4 fruit:
1 HandmaidHet is voor mij handig als je je gedekte kaarten de letters A, B, C,... meegeeft, dan kan ik noteren welke kaart wat was.