Deze opdracht is gebaseerd op het spel
10 Days in Africa. Ik heb het ingekort en er 8 dagen van gemaakt.
Voor een Nat Geo reportage reizen jullie door Afrika, maar jullie moeten de reisroute nog invullen door kaarten met landen en vervoersmiddelen op een juiste volgorde te leggen tot je een correcte reisroute hebt.
Jullie spelen in 3 groepen waar 4 spelers het tegen elkaar opnemen. Het spel duurt van 6 januari tot en met 14 januari of tot iemand de perfecte 8 dagen route gemaakt heeft. Het spel stopt dan voor die specifieke groep waarin dit is gebeurd. De andere groepen spelen verder tot 14 januari of tot iemand daar de perfecte route heeft.
Voorbereiding
In het spel heeft ieder voor zich 8 plaatsen om een kaart te leggen: dag 1 t/m dag 8 van de route. Je start het spel met een kaart op elke dag. Maar die kaarten mag je zelf opvullen. Je bepaalt dus zelf je startpositie en kan daarmee al een deel van je route aanmaken.
Ik stuur elke speler via pm hun eerste kaart (allemaal via random.org bepaald). Je moet me terug antwoorden of je die kaart op Dag 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 of 8 legt. Vanaf dan mag je die kaart niet meer verplaatsen. Vervolgens stuur ik je de volgende kaart en zeg je me weer waar je die kaart plaatst. Hij kan niet meer op een plaats waar je al een kaart hebt liggen. Dit doen we in totaal dus 8 keer, zodat al je 8 dagen ingevuld zijn. Dat is jouw startpositie.
Vervolgens start op 6 januari het spel.Hoe speel je het spel?Wanneer je aan de beurt bent, heb je
2 opties:
1)
Kies een kaart. Er zijn drie open aflegstapels en 1 gedekte stapel kaarten. Je mag 1 van de drie open kaarten kiezen, of een gedekte kaart. Je post openbaar wat je kiest (welke open kaart of dat je een gedekte kaart trekt) en op welke dag je die kaart plaatst. Je vervangt hiermee de kaart die al op die dag lag. Je post vervolgens ook op welke van de 3 aflegstapels je de kaart die je vervangen hebt legt. Als er een lege aflegstapel is, moet je de kaart daar leggen zodat er altijd 3 aflegstapels zijn.
2)
Ruil 2 kaarten in je planning om. Je post openbaar dat je 2 kaarten die je al hebt, gaat wisselen van plaats met elkaar. Je post dus bvb "Ik wissel Dag 5 en Dag 7 met elkaar"
Een route makenJe route MOET starten en eindigen met een land.
Er zijn 3 manieren om kaarten aan elkaar te linken en zo een route te maken:
1) Te voet: Je kan te voet van één land naar een buurland gaan. Als je twee landen die aan elkaar grenzen dus naast elkaar legt, zijn ze verbonden. Bvb: Dag 1: Libya / Dag 2: Egypt -> In dit voorbeeld heb je 2 dagen correct gevuld, want je wandelt van Libya naar Egypt.
Madagascar is via ferry verbonden met Mozambique en Tanzania en dit geldt dus als te voet (want je gaat te voet de ferry op en weer af). Voor dit spelt grenst Madagascar dus aan die 2 landen en dit wordt aangeduid met een lijntje op de kaart.
2) Met de auto: Met de auto rij je van het ene land naar het andere land met één land ertussen. Je kan dus eigenlijk 2 landen verder rijden. Bvb: Dag 1: Libya / Dag 2: Auto / Dag 3: Kenya -> In dit voorbeeld heb je drie dagen correct gevuld, want je rijdt van Libya, via Sudan naar Kenya
3) Met een vliegtuig: Je kan met een vliegtuig van het ene land naar het andere vliegen, zolang beide landen dezelfde kleur hebben én het vliegtuig ook diezelfde kleur heeft. Bvb: Dag 1: Libya / Dag 2: Groen Vliegtuig / Dag 3: Botswana -> In dit voorbeeld heb je drie dagen correct gevuld, want je vliegt van Libya (groen land) met een groen vliegtuig naar Somalia (ook een groen land)
Kaart en voorbeeld van correcte 8 dagen routeHieronder vind je een correcte route:
Dag 1: Je start in Ivory Coast
Dag 2: Je rijdt met de auto via bvb Mali of Burkino Faso
Dag 3: Je komt aan in Niger
Dag 4: Je neemt een roze vliegtuig (want Niger is een roze land)
Dag 5: Je landt in Madagascar (een roze land)
Dag 6: Je wandelt naar buurland Tanzania
Dag 7: Je wandelt naar buurland Mozambique
Dag 8: Je wandelt naar buurland South Africa en hier eindigt je route
Jouw doel is dus om een soortgelijke correcte route als eerste te maken.