Hoe goed is Kelderman in tijdrijden ten opzichte van de andere klassementsmannen?
Kelderman is een goede tijdrijder, zeker in het verleden. De laatste twee jaar of zoiets is hij wat wisselvalliger geworden, met name na zware valpartijen en complexe sleutelbeenbreuken (of schouder of iets in die regio). Toen had hij een tijd last met in de tijdrithouding liggen.
Fuglsang is ook wat wisselvallig, maar zeker bij tijdritten met een klim erin presteert hij doorgaans (zeer) goed de laatste jaren. Vorig jaar de lastige tijdrit in Pau in de Tour, zat hij zo rond plek 10. In een grote ronde heeft hij wel een wat mindere track record, maar vaak was hij onderweg dan ook al wat tegengekomen (waardoor klassement al enigszins uit beeld was) of had kennelijk de vorm niet dieper in de ronde.
Nibali is altijd gevaarlijk. Rijdt nooit heel slechte tijdritten, zeker niet dieper in de ronde.
Almeida is jong en heeft nog nooit zoveel dagen achterelkaar gekoerst. Hij smijt zich behoorlijk iedere dag en is al een tijdje in de leiderstrui. Dit zou kunnen gaan doorwegen. Of niet als hij jong en onbevangen is. Tot nu toe weinig in de problemen, maar ik zou ook niet verbaasd zijn als het minder wordt.
Bilbao is de laatste jaren een zeer goede tijdrijder geworden, zeker met wat heuvels erin. Laatste twee jaar goed in de tijdritten in de Giro. Wel ook Tour gedaan, zijn eigen (en ieders) verwachting is dat het richting derde week op gaat zijn.
Pozzovivo is een zeer slecht tijdrijder, maar soms als hij echt in vorm is, ineens een uitschieter.
Ook Majka rijdt soms erg slechte tijdritten, en soms weer eens een wat betere op een zeer lastig parcours.
Hindley heeft nog weinig lange rijdritten gereden, maar ziet er op papier niet goed uit. Is echter wel in vorm en nog jong, dus kan verrassen.
Konrad is best een behoorlijke tijdrijder en kan je denk ik beetje vergelijken met Fuglsang.
McNulty is een goede tijdrijder, met name bij de jeugd (is nog altijd maar 22!), maar heeft het op het hoogste niveau nog niet heel veel laten zien.
Geoghegan Hart heeft een aantal goede tijdritten laten zien. Eerder dit seizoen reed hij slecht in het algemeen, maar lijkt het goede gevoel weer gevonden te hebben. Zou de schade moeten kunnen beperken. Openingstijdrit was een slechte voorbode, deed het slechter dan andere mannen met vergelijkbare omstandigheden.
Masnada is voor mij een beetje een vraagteken. Zal nu op echt goed materiaal rijden vergeleken met vorige jaren. Afgelopen twee jaar in de Giro niet slecht, dus denk dat hij de schade beperkt kan houden.
Dit was dan de top 12. Zal ik me eens wagen aan een volgorde:
Kelderman - Bilbao - Nibali - Almeida - Fuglsang - Konrad - McNulty - Masnada - Geoghegan Hart - Majka - Pozzovivo - Hindley
Kan er altijd iemand doorheen zakken, maar denk dat Kelderman t/m Konrad binnen de 30-60 seconden van elkaar gaan zitten.