21 - Tsjechië
Schattig liedje en bonuspunten voor de kat met een mondkapje. Fijn actueel ook. Maar het wel een van de weinige nummers die níét in m'n hoofd is blijven zitten de laatste weken, dus daar wringt de schoen.
22 - Oekraïne
Ruslana is Ruslana, vrees ik. Best een lekker nummertje hoor voor als je er van houdt, maar wij gaan volgende editie niet naar Kiev, vriend.
23 - Rusland
Dit nummer maakt dat ik Russisch wil leren. Wat een heerlijke fijne warme sound. Die blazer! En dan zo'n prachtig mooi clipje erbij. Je voelt wat hij bedoelt, ook zonder de tekst te begrijpen. Één van m'n potentiële twaalfpunters, absoluut.
24 - Montenegro
Moeilijk land, toch iets leuks gevonden. Een echte oorwurm.
25 - Griekenland
Hm, deze is in de randomizer van mijn playlist niet veel voorbij gekomen. Helaas, zou ik bijna willen zeggen want dit is toch nog een beetje David Bowie zo na zijn dood. Ook is het een beetje "Say you say me". Maar dit zou wel eens punten kunnen krijgen!
26 - Armenië
Ik heb het al gezegd, maar dit nummer heeft de Cornelis Vreeswijk-factor. Zoek eens een (Zweeds) nummer van hem op, en je weet wat ik bedoel. Alleen daarom verdient het al punten. En ik hou van mooie animaties, dat heb ik ook al gezegd.
27 - Ierland
Had het een semi-inspirerende clip gehad, dan had het zeker hoge ogen kunnen gooien op dit festival. Een iets afwisselender refrein had ook geholpen. Nu? Ach.
28 - Luxemburg
Ook al zo'n goed liedje dat ik eigenlijk pas voor de tweede keer hoor. Leuk dat Luxemburg eens wat goeds inzendt! Maar los daarvan is het een popliedje waarvan ik niet verwacht dat het bij me op een playlist belandt, dus het zou hooguit wat lage punten van me kunnen krijgen.
29 - België
Halleluja! Gaat België dan eindelijk een keer het RN-Songfestival winnen? Wordt mijn allereerste inzending met Selah Sue dan eindelijk overtroffen? De clip maakt het nummer alleen maar beter, blijkbaar van een onbekend bandje ook nog. Ze hebben niet eens een Wikipediapagina. Douze points, en als dat niet dan wel dix point pour la Belgique!
30 - Groot-Brittanië
Je kan veel zeggen, maar het is wel origineel. En ergens vind ik het ook best lekker wegluisteren, zelfs al (of omdat?) zit er zoveel herhaling. Het zou een originaliteitspuntje kunnen krijgen.
31 - Spanje
Een typisch niemendalletje om gauw over te slaan, al is het maar omdat ik maar weinig op heb met Spaanstalige muziek. Wel een heel fijn geschreven tekstje, waarvoor hulde.
32 - Marokko
Lekker energiek nummertje. Hoewel het oude Arabische trucje "geboren in ..." weer opgaat, vind ik het ook gewoon een lekker nummertje. In ieder geval zien we de woestijn nog op de achtergrond.
33 - Israël
Een goed nummer, weinig op aan te merken. Misschien dat het juist daarom niet de gunfactor heeft (sorry, ik ben een moeilijke stemmer).
34 - Albanië
Oei, wat is dit heerlijk fout! Misschien wel DRA-waardig. Gelukkig genoeg zelfspot in het tekstje. Het shot in dat vieze blauwige water maakt het wel helemaal af.
35 - Slovenië
Lekker nummertje, mooie vondst, maar niet mijn persoonlijke smaak.
36 - Roemenië
Een soort namaak-Harry Styles? Leuk, maar ook weer niet bijzonder.
37 - Hongarije
Een typisch eigentijds popnummer, en tóch goed. Goeie kans dat dit punten krijgt!
38 - Turkije
Çalkala blijkt inderdaan onovertreffelijk. Wel een lekker afwisselend nummer vergeleken me de rest.
39 - Libanon
Als Servië Katy Perry is en Roemenië Harry Styles, dan is Libanon overduidelijk The Weeknd. Hij woont nota bene in Canada. Zoals bij zoveel nummers: het zit technisch goed in elkaar, maar het weet me niet genoeg te raken om punten aan te geven.
40 - Egypte
Het klinkt leuk, maar er zijn al betere nummers voorbijgekomen