Ronde 1Fase 1 - geen event
Fase 2 - Moraal gaat 1 omhoog
| | | | | | |
-3 | | -2 | | -1 | | 0 | | +1 | | +2 | | +3 |
We krijgen dus 1
DeterminationFase 3 - Productie: op de strandtegel waar we ons nu bevinden (zie kaartje op
deze post) hebben we 1
en 1
Fase 4 - Actie! Nu is het aan jullie!
Er moet nu gepland worden hoe we onze eigen 2 pionnen, die van Friday en eventueel de 2 honden (gewone hond enkel voor explore & jacht en jachthong enkel voor jacht) inzetten.
REMEMBER: Als je twee pionnen op éénzelfde actie zet, lukt de actie sowieso. MAar als je ze verspreid kan je meer acties doen. Die kunnen echter mislukken en dan hebben we niks.
De opties (die nadien ook in deze volgorde uitgevoerd worden, dus je kan niet zeggen "We halen eerst hout en bouwen dan een kamp." helaas) :
1. THREAT - We zien dat er kratten met voedsel aangespoeld zijn. Als we hier 1 pion zetten krijgen we 1
. Zetten we er 2, dan krijgen we 1
en 1
(niet bederfelijk dus)
Als we deze kaart deze ronde nog niet doen, schuift ie volgende ronde eentje naar links en kunnen we hem alsnog doen. Als ie daarna niet gedaan wordt gaat ie weg en.... gebeurt er niks. (dit is de startkaart, die maakt het nog wat makkelijk in het begin)
2. HUNT - Er is momenteel nog niets om op te jagen. Er kunnen dieren in de stapel toegevoegd worden door te exploren. We MOETEN hier altijd 2 pionnen inzetten.3. BUILD - Er valt vanalles te bouwen:
- een kamp: kost 2 hout, dat hebben we niet, dus kunnen we niet bouwen.
- als we eenmaal een kamp hebben kunnen we ook dak en palissade bouwen. Kost ook 2 hout- een wapen: kost 1 hout. Telkens we hieraan bouwen wordt dit 1 level sterker.
- een item: er zijn veel items om te bouwen, maar daar hebben we terrein of items voor nodig. Ik ga in mijn volgende post zetten welke items er zijn en wat er nodig is, maar zit hier telkens enkel de opties waar we de middelen voor hebben om ze te bouwen. Nu zijn dat:
Shovel - Hebben we soms nodig om een ander item te kunnen bouwen. Maar momenteel zitten er zo geen items in het spel, dus denk niet dat we hier veel aan hebben.
Sling - kost één leer of 1 hout en ons wapen gaat dan naar level 2
4. GATHER - We kunnen op reeds ontdekte terrein tegels die aangrenzend aan de tegel liggen waar wij ons bevinden resources gaan zoeken. Je kan ook nog een tegel verder, maar den heb je een actie pion extra nodig (dus 2 met e kans op mislukken en 3 met zekerheid). Maar we hebben momenteel nog geen aangrenzend gebied ontdekt, dus dit gaat niet door.5. EXPLORE - We kunnen nieuw terrein verkennen. Ofwel NO, O of ZO. Waarom zouden we dat willen? Door nieuwe terreinen te ontdekken vinden we ook nieuw materiaal om items mee te maken. Mogelijk is er op dat terrein een natuurlijk onderdak (bvb een grot) of botsen we op een schat of iets anders dat ons helpt.
6. ARRANGE CAMP - We kunnen het kamp opruimen. Per pion die we hier inzetten krijgen we 2
Determination en gaan we 1 moraal omhoog.
7. REST - 1 pion is hier genoeg. We gaan rusten en genezen zo 1 hartje.
Dus, bij acties 3, 4 en 5 kan je kiezen of we er 1 pion zetten: dan rol ik dobbelstenen om te zien of het ons lukt, of het een event triggert en of we een hartje verliezen. Of we zetten er 2, dan slagen we sowieso.
Ik heb de poll aangepast. Maar post hier ook maar hoe en wat, want het is moeilijk in de poll te zetten of je Friday en je eigen pion of 2 van je eigen pionnen of Friday met een hond etc wil doen.
Discuss!