Ten eerste hebben we, zoals bij veel van dergelijke spellen, een character sheet. Ik heb nu even een bestaande afbeelding van internet geplukt, maar ons eigen sheet is feitelijk hetzelfde, behalve dat we wat andere nummertjes ingevuld hebben.
SkillsHierin staan bijvoorbeeld de stats die we aan het begin hebben besloten: we zijn goed (4) in Verstand (Engels: Wits), en niet goed (2) in Schaduw (Shadow).
Zowel het personage van deze afbeelding, als wijzelf, hebben 3 in Scherpte (Edge). Dat betekent dat als we iets proberen te doen dat daaraan gerelateerd is, bijvoorbeeld snel wegrennen of pijl schieten, dat we dan een normale 6-zijdige dobbelsteen gooien, en daar +3 bij optellen. Oftewel, als we een 4 zouden gooien, dan hebben we als eindresultaat een 7. Vervolgens gooien we twee 10-zijdige dobbelstenen, waaraan niets wordt toegevoegd. Als we hoger zijn dan beide 10-zijdige dobbelstenen dan lukt het geweldig (strong hit), als we lager zijn dan beide dan is het resultaat negatief (miss), en vrij vaak heb je beter dan 1 dobbelsteen, maar lager dan de ander (weak hit) - dan lukt je actie, maar met negatieve aspecten.
Dit heb ik gedeeltelijk al eerder aangestipt.
Health/Spirit/Supply (de kolom rechts)Daarnaast hebben we maximaal 5 hitpoints (health). Als we op 0 komen, dan zijn we nog niet dood. Een volgende keer als we worden gehit, dan kunnen we wounded aankruisen, dan zijn we gewond. Een keer daarna dat we worden gehit kunnen we als laatste redmiddel maimed aankruisen, dan worden we verminkt. Daarna moeten we elke keer gooien of we sterven. Not good stuff.
We zijn net weer terug op 5/5 hit points
Spirit is vergelijkbaar, maar dan met psychische schade. Momenteel gaan we niet zo lekker, en hebben we nog 2 uit 5 spirit. Als we op 0 komen en psychische schade leiden kunnen we, uit m'n hoofd, volgens mij nog shaken & haunted aankruisen, waarna we moeten dobbelen of we mentaal reddeloos verloren gaan zijn.
Sidenote hoe het zover is gekomen: we waren enigszins gestresst geraakt door de wolven en nog niet helemaal sindsdien geheeld. De afgelopen 2 nachten heb ik,
because of reasons, gegooid hoe we hebben geslapen. Daar hadden we twee keer pech (hadden totaal 7, tegen 8 & 8; en daarna 6 tegen 7 & 8 ), dus dat kostte wederom tweemaal 1 spirit.
Supply is hoeveel voorraad we van alles hebben. Dat gaat zowel over bijvoorbeeld eten, maar misschien ook wat geneeskrachtige kruiden, stukjes stof, alles wat we nodig hebben. Oftewel, op enig moment waren we gezakt naar 3/5 supply. Toen hadden we een strong hit bij de poging om supplies te verzamelen, waardoor we 2 supplies kregen (terug naar 5/5), wat ik beschreef als de konijntjes die we verschalkten.
Overigens hebben we momenteel 4/5 supplies, en het is betrekkelijk eenvoudig om te verkrijgen, dus helemaal prima
MomentumMomentum beschrijft feitelijk hoe goed je bezig bent met de eed die je hebt gezworen. Als je bijvoorbeeld goed gooit bij een poging om een stuk te reizen, dan krijg je momentum. Als je somehow een voordeel behaalt (bv in een boom klimmen om de weg te zoeken; of het zwakke punt van een tegenstander achterhalen), dan krijg je momentum.
Vervolgens kan je dit spenderen om een worp jouw kant op te laten vallen. Je kunt een of beide 10-zijdige dobbelstenen ermee cancellen. Hierbij moet je minimaal evenveel momentum hebben als de dobbelsteen/stenen die je cancelt.
Oftewel: stel je gooit totaal 6, maar moet het opnemen tegen 8 & 8, als je dan 8 momentum of meer hebt, dan kan je dat allemaal inzetten om die dobbelstenen op 0 te zetten. Zo verander je je miss (potentieel dramatisch) in een strong hit.
Bij de laatste overlevende wolf heb ik bijvoorbeeld al ons momentum ingeruild om een strong hit te forceren (waardoor het laatste beest dood ging). Dus potentieel heel sterk, maar duurt wel weer even voordat het hoog genoeg is dat het bruikbaar wordt.