De inwoners worden hun hemd van het lijf gevraagd over hun vermoedens
In mijn hoofd was de vorige update het gros van wat Kaivan wist/dacht: de meeste suggesties slaan nergens op, ogenschijnlijk is het intelligent, vaardig, en heeft het een grijphaak nodig. Maar sure, ik zal er voor gooien of hij enig concreet plan heeft. Hmm, we willen hem niet echt overtuigen: ik zal voor hem een Verstand-worp doen (op basis van Verstand 3).
Wij kunnen zeker onze eigen kennis hierover nagaan - zal ik eveneens voor gooien.
Dan komt het uit op het volgende:
- Kaivans hutje bekijken
- Initiatief bij Kaivan
- Theorie van Kaivan & vragen naar wondjes
- Zelf onze kennis raadplegen.
- Vervolgens rondkijken in de baai
Terwijl Kaivan zich in zijn hut terugtrekt om zich om te kleden, nader je z'n hutje om door de deuropening te kijken. Het hutje is klein & bestaat uit een enkele ronde kamer. Kaivan is uit zicht, en je ziet vooral veel zooi. Kleren liggen op een tafel, naast enkele houten borden en bekers. Links aan de muur staat een stellingkast, met potjes, enkele boeken, stapels papier, krijt, verf en bossen gedroogde kruiden en planten. Recht tegenover je is een openhaard waarnaast een klein aanbeeld staat, met een hamer en een ijzeren tang. Voor de openhaard ligt een tweede stapel kleding. Middenin die stapel is een lage kuil, alsof Kaivan het gebruikt om erop te liggen. Een nat hemd ploft op de stapel. Katja sist je toe dat hij nooit bezoek krijgt en bekend staat als sloddervos.
Ineens staat Kaivan in de deuropening, en staart je aan 'Zeg, zat jij me soms te bespieden?' Hij klinkt niet echt boos. "Ik... was gewoon benieuwd of je ook van die wondjes op je arm had." 'En ze vroeg zich af waarom je hut altijd zo'n puinzooi is', vult Katja je aan. Kaivan trekt de deur achter zich dicht, en zegt 'Ach, ik kan alles vinden, en ik leef toch buiten.' Hij rolt de mouw van z'n droge shirt op: 'Maar inderdaad, die heb ik ook'. Nette rijen wondjes vullen de lengte van z'n arm. "Enig idee wat ze zijn?", vraag je hem. 'Nou, wederom duidt het op een intelligent wezen of beest. Het werkt geordend, want iedereen heeft deze wonden, en secuur. Daarnaast helen ze snel, en we hebben verder geen andere wonden. Soms worden ze 's avonds opnieuw opengereten, althans toen het wezen hier nog was, maar tegen de ochtend zijn de wondjes al mooi dicht. Dus ik denk dat het doelbewust de wonden maakt, maar ons zo weinig mogelijk schade probeert toe te brengen. Ik denk dat het alleen ons bloed wil.' [toelichting: Kaivan gooide op Verstand een Strong Hit.]
Je probeert diep na te denken over welke intelligente wezens je kent die vermoedelijk bloed drinken, en dan ook nog op een geordende manier. Je denkt vluchtig aan vampieren, maar dat waren mythes uit de Oude Wereld, en bestonden daar waarschijnlijk ook niet. Je weet dat er allerlei intelligente volken zijn, naast de mensen. De eerstelingen leven overwegend teruggetrokken, maar ze zijn er zeker. Je hebt betrouwbare verhalen gehoord over het bestaan van elfen, dwergen, reuzen en trollen. Die zijn het waarschijnlijk niet, al was het maar omdat ze van nature niet onder water leven. Je hebt ook een hoop onbetrouwbare verhalen gehoord, zeker over een dozijn andere volken - maar mythe en werkelijkheid zijn moeilijk te onderscheiden. [toelichting: We gooiden een weak hit op het gebruiken van ons eigen Verstand]
"Dus vermoedelijk is het een bloedzuigend, intelligent volk.", zeg je: "Dat klinkt niet als een van de volken waarmee ik bekend ben. Jij?" Kaivan schudt zijn hoofd: 'Niet bepaald mijn expertise. Ik ben goed in kruiden, planten, ijzer bewerken, en feestkunstjes', zijn ogen gloeien paars op: 'Maar niet in mythische wezens. Misschien weet Mitunu in Tir daar meer over. Waarschijnlijk. Maar dat is zo een paar dagen reizen'. Je herinnert dat Tir een van de dorpjes was waar Jort mee handelde.
De zon begint langzaam te zakken. Je zal nog grofweg anderhalf uur aan daglicht hebben, gevolgd door schemering.
Alright, Kaivan had dus toch nog een theorie
De middag begint te vorderen, maar de inham van de baai is op grofweg 500 meter afstand, dus daar zou je nog naartoe kunnen. Ook is het mogelijk om Luna te gaan zoeken, of nader na te denken over je slaapplaats (in het bos of in het dorp). Het is tevens mogelijk om naar Kormak-midden te gaan, maar dan kom je aan als de avond valt.
Zoals altijd zijn andere opties ook geheel mogelijk.
Wat doe je?