Het leek voor mij een waterdicht plan (zolang de bankbediende niet gaat trollen). Als deze een gegijzelde spot, geeft hij aan dat hij deze persoon vertrouwt. Als deze een overvaller spot, geeft deze aan dat hij de persoon niet vertrouwt.
Op het moment dat de bankbediende sterft, weten we zijn rol en zo wie er overvallers zijn en wie niet.
Mocht er een fout zitten in mijn redenatie, meld het dan graag.
De gewone burgers mogen eventueel gewoon willekeurig namen invullen, op deze manier wordt de bankbediende verborgen gehouden.
Je redenatie klopt.
Maar de overvallers kunnen zo wel achterhalen wie in elk geval niet de bankbediende is:
Als ik bijvoorbeeld zeg "ik vertrouw Jacco" terwijl Jacco eigenlijk een overvaller is, dan weten de overvallers dat ik niet de bankbediende ben.
Als ik bijvoorbeeld zeg "ik vertrouw FrankLapidus niet" terwijl FrankLapidus een burger is, weten de overvallers dat ik niet de bankbediende ben.
Kortom: als je als gewone burger willekeurig iets zegt dat niet klopt, weten de overvallers meteen dat je niet de bankbediende bent.
Deze informatie kan, wanneer de bankbediende vermoord is, misschien wel nuttig gebruikt worden.