En ik had het al eerder aangegeven, maar nu zitten we op een punt, de top 5, waarbij eigenlijk alle liedjes van prachtige kwaliteit zijn! Toch moeten er keuzes gemaakt worden, dus we gaan snel door.
De 6 punten gaf Uruguay met liefde aan...
Bulgarije Wat een leuk nummer! Zo’n nummer die er elke editie wel tussen zit en toch weer weet te vernieuwen. Mede door het opzwepende ritme, weet ik dit weer op waarde te schatten. Natuurlijk niet het meest spannend of nieuw qua genre, maar als iets werkt moet je het gewoon goed doen: Bulgarije heeft het begrepen!
De 7 punten zijn voor de verrassende inzending van...
Bosnië-Herzegovina Wauw, wat een grote verrassing! Een prachtig lied, met alle ingrediënten om er een spektakel van te maken. Past perfect in het lekker gekke karakter dat het RN Songfestival ook mag hebben. Leuke effecten, prima stem en heerlijke bridge. Hier kan ik van houden, dit is wat ik nou zie als onverwacht pareltje!
En we zitten in de top 3 dames en heren! Onze 8 punten mogen opgeschreven worden bij...
Nederland Wauw, dit is tof! Wat een gaaf lied, mooie stem en indrukwekkende videoclip. Het raakt me, dus moet het punten krijgen. Waarom is hij hier nog geen bekende naam? Want Dawn voor Vroegop is ook wel heerlijk hilarisch. Tof om iets nieuws uit eigen land te ontdekken, dank voor het inzenden!
En dan zijn we er al bijna, maar niet voor het verdelen van de 10 punten aan...
Turkije Met deze mysterieuze muzikale inzending kan Turkije mij zeker wel bekoren en raken. Ik zou het uit mijzelf niet zo snel hebben opgezet, maar toen ik het hoorde kroop ik er helemaal in en verdwaalde ik in het geheel. Ook de zang is gewoon prima in orde. Mooie liedkeuze, mijn complimenten, hoor!
Maar er kan maar één winnaar zijn. De 12 punten van Uruguay gaan naar....
GAAN NAAR...
Met alle respect, maar waar feestende winnaars zijn, zijn ook huilende verliezers. We zouden ze kunnen troosten, maar de waarheid is soms hard. Het was moeilijk om iemand uit Uruguay te vinden die zich daarin wilde vastbijten, maar het is gelukt: voetballer Luis Suarez zal het slechte nieuws vertellen!
Op volgorde van 'Jammer, nét niet' naar 'ZETAFDIEHERRIE!!1!' zijn hier de verliezers:
Qatar: Voor wat je, vermoed ik, kan vinden in Qatar is dit een heel prima lied! Wat mij wel van het hart moet, is dat ik de stem van de vrouw vrij onprettig in het gehoor vind liggen. Ook voelt het meer als een politiek statement dan een lied, maar stiekem is het lied an sich best wel oké! Netjes gedaan!
Senegal: Ik weet het niet zo goed met dit liedje. Opzich heeft het alles wat een liedje moet hebben, maar toch vind ik het een beetje saai of niet pakkend genoeg. Laten we het erop houden dat ik het niet echt voel, ofzo.
Hongarije: Opzich een prima en steady liedje, maar heel eerlijk: het voelt toch een klein beetje als dertien in een dozijn… In principe iets wat volgens mij prima op de radio gedraaid kan worden, maar daardoor ook niet heel spannend, als je begrijpt wat ik bedoel. Niet echt mijn ding.
België: Pas in de loop van het liedje begon ik te krijgen waar ik op hoopte: een soort van uitpakmoment, maar eigenlijk kwam die ook niet écht. Vooral de eerste helft bleef het kabbelend voorbij drijven, waardoor ik toch maar een gematigd positief gevoel krijg. Wel typisch een liedje dat België ook echt in zou kunnen sturen op het Eurovisie Songfestival!
Luxemburg: Toch een beetje eentonig in z’n energie en daardoor voor mijn gevoel een middelmatig liedje. Niet slecht, maar wat mij betreft ook geen hoogvlieger. Opbouwen is een kunst, doseren kan je best wel leren…
Mexico: Hmm, kruis Amalia met NikkieTutorials en je krijgt deze Mexicaanse zangeres, ongeveer… Vind haar stem wel heel sterk, maar heb helaas toch weinig met dit liedje, dat meer uithalen heeft dan mij lief is. Daarnaast wil Uruguay graag hun paard terug!
Denemarken: Ik krijg een beetje het idee dat ik luister naar het winnende liedje van Denemarken in de afgelopen editie. Op een negatieve manier: want het voelt, mede daardoor, niet echt als een vernieuwend liedje. Denk dat er in Denemarken best wat vernieuwends te vinden zou moeten zijn?