Een heel aardige discussie, die mijns inziens echter aan 1 essentieel punt voorbijgaat. Wat is God. Is god een persoon dat vanaf een wolkje kijkt nar zijn creatie en het leven bijstuurt naar zijn beeld.
Of is God de kracht die in elk van ons zit die ons doorlaat gaan als de tijden zwarter dan zwart zijn..
Ik ben Rk opgevoed en geloof absoluut niet in een regelende god, een voorbestemming en het nut van de hele kerkelijke gemeenschap(ongeacht welke religie).
Ik geloof wel dat er zaken gebeuren in elk van ons leven die we menselijk gezien niet voor mogelijk houden. Of die van goddelijke kracht afkomstig zijn
?.
Het mooiste voorbeeld dat ik ooit gehoord heb over god zat in een tv uitzending van de EO. daar was toen een jonge man bezig het geloof bespreekbaar te maken;
Hij ging de straat op naar scholen etc. Hij vroeg geloof je in god, nee zie bijna 90% van de mensen. De vraag waarom niet omdat ik het niet kan zien.
Toen had hij een testje : hij vroeg geloof je dat er een vorm is die rond, vierkant, driehoekig en ovaal is. Nee zie bijna iedereen weer. En hij haalde een bord naar voren met en rond, vierkant, ovaal en driehoekig gat. Hij voreg als ik een vorm door dat vierkante gat haal wat alle kanten van dat gat raakt, is het dan een vierkant, ja zei iederee, zo ook bij de andere gaten.. Ja zei weer iedereen.
Toen kwam er een raar gesneden figuur tevoorschijn wat precies in elk van de gaten paste en elk kant raakte. Eevn was het stil en toen zei 1 vd jongeren als dat bestaat, kan God ook bestaan.
Het gaat er dus voor mij niet om of God bestat, maar meer wat hij is en dat ik kan begrijpen dat hij kan bestaan, Hoe en in welke vorm is voor iedereen vrij..
Men mag met mij discussieren over meningen maar ze mij niet opdringen , dus wat de kerkgemeenschappen( vnl Jehovahs) proberen is mijns inziens verkeerd. Maar als iemand roept God redt u denk ik dat is fijn voor die persoon.