Een vraag die hier zijdelings mee te maken heeft.
We bewonen met 6 miljard mensen deze aarde. De een in wat comfortabeler omstandigheden dan de ander, maar dat is nu even niet het issue.
Om een beetje prettig door het leven te stappen, worden over van alles en nog wat grappen gemaakt. Humor is een goed medicijn om ellende te vergeten. Zelfs de joden in de Tweede Wereldoorlog probeerden door middel van (cynisch) cabaret die ellendige tijd een beetje draaglijk te maken.
Nu worden er grappen gemaakt over allochtonen, over roodharigen, brildragenden, vul maar een willekeurige categorie in, we moeten er meestal smakelijk om lachen.
Nu komt de vraag: waarom beschouwt een deel van de gelovige medemensen grappen over het geloof dan als NOT DONE?? Wat maakt het geloof dan zo speciaal dat je over alles en nog wat grappen mag maken, maar het geloof als zodanig moet ontzien?
Ik zeg; als je over van alles en nog wat grappen mag maken, moppen mag verzinnen, dan hoort daar OOK de categorie godsdienst bij. In mijn ogen is het anders een vorm van ''buiten de wet'' stellen.
Ik kreeg eens hooglopende ruzie met iemand van mijn werkleiding, toen ik vroeg (het staat al ergens in een topic): Het is groen, en het vliegt door de kerk. Antwoord: een heilig boontje. Nou, ik werd bijna aangevlogen, toen ik dat zei, bleek die man jehovagetuige te zijn. Hij maakt zelf grappen over alleenstaanden, en waarom je als alleenstaande man per definitie homo bent (ik ben zelf een alleenstaande man, maar beslist geen homo). DAARMEE lachen, vindt hij volstrekt normaal, maar kom niet aanzetten met grappen over het geloof, want dan is de wereld te klein.
Ik vind die houding niet deugen.