Auteur Topic: De Stelling: riskante hobby's  (gelezen 1419 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
De Stelling: riskante hobby's
« Gepost op: 14-11-2003, 22:07:43 »
De stelling die ik hier neerzet, paste niet in het onderwerp-vakje. Hier is de complete stelling:

Riskante hobby's mogen niet ertoe leiden dat een werkgever voor de kosten opdraait, als het mis gaat.

Een simpel voorbeeld, enigszins angepast: iemand doet mee aan een variant op Jackass, en breekt als gevolg daarvan een aantal botten. Gevolg: ziekenhuisopname van een maand of vier, loon wordt doorbetaald door de werkgever.

Persoonlijk ben ik van mening dat er grenzen zouden moeten zijn, als het gaat om risicovolle hobby's. Maar waar LIGT die grens eigenlijk? Ik zou ze de kost niet willen geven, de mensen die door de week een reguliere baan hebben, en in het weekend op het sportveld te vinden zijn.

Maar er is een verschil: bij voetbal zal een speler zoveel mogelijk proberen te vermijden om een blessure op te lopen. Bij het fenomeen Jackass, in al zijn varianten, is het juist de kick om zoveel mogelijk risico te lopen. Daarom ben ik van mening, dat de risico's bij DAT soort hobby's optreden, volledig voor rekening van de werknemer moeten komen, hij zal zich daar apart voor moeten gaan verzekeren (ALS een verzekering dat al zou willen doen). Ik kan ook gore onderdelen opnoemen, die ook als uitdageing worden gezien, maar ik noem dat dus maar niet.

Brand maar los, zou ik zeggen.

Offline dopey

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Stelling: riskante hobby's
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2003, 21:17:26 »
Tja, je kunt natuurlijk ook als je op je fietsje op weg bent naar het station een stoeprand over het hoofd zien, of op weg naar de stad op zaterdag over de busdrempel struikelen...

aan de andere kant moet je voor reisverzekeringen (bijv globetrotter van Elvia) meer premie betalen als je wil gaan bunjijumpen.

Ik weet niet of je (of je werkgever) je kunt bijverzekeren als je gaat kitesurfen...
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2003, 21:58:47 »
tja moelijk hoor, maar ik denk idd dat de werkgever dat niet hoeft te betalen, maar de overheid. werkgevers hebben het al moeilijk genoeg, de eindjes aan elkaar te knopem met dat soort dingen. ik ken persoonlijk iemand die eraan failliet is gegaan. klein bedrijf, nam een personeelslid aan. die persoon had jaren lang als bassist gewerkt. 2 maanden bij die vriend gekeurd en afgkeurt, wegens slechte rug. mijn vriend moest daar voor opdraaien en ging kapot..

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2003, 22:04:05 »
Dat is het hem nou net. Het komt in verschillende beroepsgroepen voor, dat je bepaalde dingen niet MAG doen, en daar moet je ook een verklaring voor ondertekenen. Zo weet ik dat het vaak voorkomt dat akteurs tijdens de looptijd van opnames geen gekke dingen mogen doen. Voorbeeld, ik heb de serie nauwelijks gevolgd: Ingeborg Wieten, die jarenlang in GTST heeft gespeeld, mocht haar hobby (fabrieksauto-races, o.a. op Zandvoort) niet uitoefenen tijdens de looptijd van die opnames. Zij hield zich daar ook aan.

Als ik ziek word, door het nuttigen van zaken die niet voor menselijke consumptie bedoeld zijn, en dan noem ik toch maar de minst gore zaken: honden- en kattenvoer eten, en ik doe dat in het kader van dat Jackass-gedoe, dan zou dat voor mijn eigen rekening moeten zijn. Ik ben van mening, dat je je werkgever, en je collega's benadeelt als je zoiets doet, en je moet je door dat soort gedrag ziekmelden. Je werk blijft liggen, en moet worden overgenomen door je collega's. Die zullen een tandje moeten bijschakelen.

Als je ziek wordt, of je ziek moet melden door een ongeluk of door een aandoening van welke aard dan ook, dan is er niets aan de hand. Maar als jij vindt dat je voor de kick door een etalageruit moet knallen, en je loopt daarbij verwondingen op die je verhinderen om je reguliere werk te doen: helaas, dan klopt er volgens mij iets niet. En DAN zou je er zelf voor moeten opdraaien, vind ik.

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 18-11-2003, 13:39:34 »
Onveilige seks. Een prachtige hobby, maar wie draait (als het fout gaat) voor de kosten op? Helaas heb ik van mijn werkgever een contract moeten tekenen waarin ik beloof dat ik niet buiten de deur ****.

:P
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Robin

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2003, 15:43:34 »
Onveilige seks. Een prachtige hobby, maar wie draait (als het fout gaat) voor de kosten op? Helaas heb ik van mijn werkgever een contract moeten tekenen waarin ik beloof dat ik niet buiten de deur ****.

:P

LOL !!!!!!!  :-*  ::ok::
Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6 Gepost op: 18-11-2003, 18:29:22 »
Ja Verdi, daar zeg je zoiets. Maar dat jij je daar druk om maakt op jouw leeftijd, zit er nog eigenlijk wel enig leven in? ;D ;D ;D

Voor degenen die niet weten hoe oud verdi volgens zijn profiel is: kijk even in de kalender, bij 10 oktober

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 23-11-2003, 16:20:45 »
Als je ziek wordt, of je ziek moet melden door een ongeluk of door een aandoening van welke aard dan ook, dan is er niets aan de hand. Maar als jij vindt dat je voor de kick door een etalageruit moet knallen, en je loopt daarbij verwondingen op die je verhinderen om je reguliere werk te doen: helaas, dan klopt er volgens mij iets niet. En DAN zou je er zelf voor moeten opdraaien, vind ik.

Er schiet me net iets te binnen, maar ik moet zeggen dat ik niet precies de regel weet.
In Frankrijk wordt, meen ik alleen alle kosten dooe de werkgever betaald als iets aangemerkt wordt als "accident de travail" (werkongelukje) dus iets wat je tijdens je werk overkomt en/of binnen het uur na of voor het werk op weg naar huis/werk.
Dan wordt alles 100% door je werkgever vergoed, anders maar een deel.

Nu is het in Frankrijk zowiezo zo dat je maar drie keer je eerste drie dagen 100% vergoed krijgt. Als je dus na de vierde keer ECHT ziek bent en drie keer nepziek, heb je de eerste 3 dagen minder loon.
Meeste mensen bedenken zich dus wel een keer voor ze een baaldag opnemen...
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2003, 07:18:52 »
Ging het bij sommige collega's van mij maar om 1 baaldag, dat is nog te overzien. Ik heb een collega, die heeft al vanaf juli een par baalMAANDEN opgenomen, omdat hij zich heeft ziekgemeld.

Aan de ene kant: collega's van mij die regelmatig bij hem thuiskomen zeggen allemaal dat hij zich te pletter zuipt. Aan de andere kant: hij is wel regelmatig te vinden in de kantine van een watersportvereniging. En dat drinken, dat laat ik ook vallen onder riskante hobby. Niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook  iemand die regelmatig grote druk legt op zijn collega's. Hij draait de zaken om: hij zegt ronduit naar de fles te grijpen (dus het is inderdaad zo), om zijn problemen te vergeten.

Maar eigenlijk is dat een ander soort riskante hobby dan die ik eigenlijk bedoelde. En toch ook weer niet, want waarom moet zijn werkgever, en indirect wij als zijn collega's, nadeel ondervinden van zijn vrijetijdsbesteding?