Voorbeschouwing paarrijdenEven een opmerking vooraf: het is wat langer geworden dan ik dacht
. Hopelijk hebben jullie alsnog plezier met het lezen. Tips zijn welkom trouwens, want dit is voor het eerst dat ik van dit soort beschouwingen schrijf
.
Woensdag zijn de korte programma's voor de paren. Ik zal eerst beschrijven hoe de beoordeling in elkaar steekt van zo'n korte kür, want dan is de voorbeschouwing misschien iets beter te volgen. Dit geldt voor alle disciplines, alleen de onderdelen van de technische score is per discipline anders.
Er zijn 2 scores waarop de totale score bepaald wordt.
De technische score, die opgebouwd is uit een aantal verplichte elementen. In het geval van het paarrijden de volgende:
- Twist lift
- Individuele sprong: die moet dubbel of triple zijn en synchroon
- Een gegooide sprong: die moet dubbel of triple zijn
- Een lift: Hier zit altijd een verplichting bij, zo is het dit seizoen dat de lift vanuit de heup moet. De lift komt uit groep 3.
- Een passenserie: de gehele ijsvloer moet benut worden en hierbij wordt extra naar schaatsvaardigheid, muzikaliteit en choreografie gekeken
- De dodenspiraal: dit seizoen is de forward inside verplicht. De level van moeilijkheid wordt hierbij bepaald door de transitie (hoe gaan ze de dodenspiraal in) en hoe diep zij de dodenspiraal doen.
- Een paar combinatie spin: alleen één keer van voet veranderen.
Deze elementen hebben allemaal levels met een eigen basiswaarde. Tijdens de uitvoering kan het zo zijn dat er punten af gaan, dit kan tot -3, maar er kunnen ook extra punten bij op als de uitvoering goed is, dit gaat tot +3. Dit wordt bekeken door een technische jury.
Dan heb je nog de score vanuit de components. Dit is voor elke discipline hetzelfde.
Hierbij wordt er naar de volgende onderdelen gekeken:
- Schaatsvaardigheid: hoe snijden ze de passen aan, hoe diep staan ze op de schaatsen (dus niet recht op de ijzers maar juist schuin), hoe maken ze de sprongen etc.
- Transities: de overgangen van het ene element naar het andere, dus eigenlijk de choreografie
- Performance: Hoe beelden de schaatsers het verhaal en de emotie uit van de choreografie
- Compositie: Hoe is het programma opgebouwd, heeft het een duidelijke lijn etc.
- Muziek interpretatie: Hoe bewegen de schaatsers op de muziek, hebben ze het juiste ritme en het lyrische in hun bewegingen.
Deze scores worden opgebouwd uit cijfers die een jury geeft.
Uiteindelijk worden de 2 scores tot een totaal opgeteld en heb je de score voor de korte kür.
Tot zover een korte uitleg van hoe er eigenlijk punten gescoord kunnen worden door de schaatsers. Ik zal vanaf de volgende voorbeschouwingen alleen de technische elementen toelichten per discipline, mochten jullie dit natuurlijk leuk vinden om te lezen. Laat het mij maar even weten. Ook als je misschien nog meer wilt weten.