Ik denk dat het in de meeste beroepen wel mee zal vallen dat zwangeren minder presteren maar het heeft vast wel effect. Bijvoorbeeld omdat zwangere vaak sneller moe zijn ed.
Bovendien mag je na de geboorte van het kind ook maximaal een kwart van je tijd aan borstvoeding/kolven besteden (in Nederland iig). Ik weet niet of dat vergoed wordt door de overheid oid maar denk het niet. Is dus ook nadelig voor de werkgever.
En ook de partner zal vaak in het begin slapeloze nachten ed. hebben wat misschien ook tot minder goede prestaties kunnen leiden.
Maar het lijkt me kwalijk als werkgevers vrouwen hier nog meer op kunnen af straffen. Er zijn al genoeg vrouwen die wachten tot ze een vaste baan hebben omdat ze bang zijn geen contractverlenging te krijgen bij zwangerschap bijvoorbeeld...
Over vasten of andere keuzes lijkt me ook een slecht idee als je werkgever dat mag verbieden. Hoe toon je trouwens de relatie aan? Lijkt me lastig te bewijzen. En als je zo verder gaat. Als ik als werkgever geloof dat vlees slecht voor je is en je daar minder van gaat presteren, mag ik dan mijn werknemers ook verbieden dat te eten?
Naar mijn idee is er dan wel een verschil tussen onder werktijd en daarbuiten. Als iemand met een alcoholprobleem dronken op kantoor komt, tja dat kan tegen de regels zijn. Maar dan nog denk ik zorg dat diegene hulp zoekt ipv hem/haar te ontslaan. Maar dat is misschien te sociaal en optimistisch gedacht
Volgens mij kun je vaak wel werknemers ontslaan als ze niet goed presteren. Maar dat moet dacht ik vaak wel langduriger dan een paar weken zijn.