Realitynet Game Night presents: Dungeons & DragonsA Wild Sheep ChaseEen groep avonturiers geniet van een zeldzame vrije middag als ze plotseling benaderd worden door een schaap in paniek. Ze worden meegetrokken in een magische wrokstrijd waarin hun moed, intelligentie en kracht danig op de proef gesteld worden. Zullen de helden in staat zijn om het hoofd te bieden aan betoverde gevaren en een verbitterde tovenaar met gevaarlijk onstabiele magische relikwieën? Er is maar één manier om daar achter te komen...
Heb jij altijd al eens Dungeons & Dragons willen uitproberen? Of ken je het al en heb je zin in een tof avontuur met een nieuw personage? Dan is dit je kans! Iedereen mag meedoen, beginners en gevorderden, kenners en nieuwelingen.
Let op: Deze Game Night werkt iets anders dan normaal. Vanwege de aard van het spel is het noodzakelijk om op Discord te spelen met audio, dus als je het niet ziet zitten om een Discordaccount aan te maken of je stem te laten horen, kun je deze keer helaas niet meedoen. Ook vergt deelname een lichte voorbereiding, die je zo zwaar kunt maken als je zelf wilt (ook als je nog nooit D&D gespeeld hebt).
InformatieDatum: Te bepalen in overleg als bekend is wie mee willen doen
Platform: Realitynet Discord (voice channel)
Deelnemers: 3-6 per sessie, bij meer animo zullen meerdere data geprikt worden
Duur: 1 avond (3-4 uur)
Wat is Dungeons & Dragons?Dungeons & Dragons is een fantasy rollenspel waarbij de spelers gezamenlijk een avontuur aangaan in een fantasiewereld, geleid door een Dungeon Master (ik dus). Alles is mogelijk in dit spel: er zijn geen restricties, maar er gelden wel enkele regels om alles te regelen en te simuleren. Het basisidee is dat je voor alles wat je doet een dobbelsteen gooit om te zien of het je lukt. Als je bijvoorbeeld over een muur zou willen springen, gooi je een dobbelsteen, en als je naar oordeel van de Dungeon Master hoog genoeg gegooid hebt, is het gelukt.
PersonagesIedere speler is een eigen personage met bepaalde capaciteiten en tekortkomingen. Voor dit avontuur zijn er drie mogelijkheden:
- Je krijgt van mij een kant-en-klaar personage. Deze optie kost de minste tijd, maar het is wel handig als je van tevoren je personage goed bekijkt, zodat je een idee hebt van zijn of haar mogelijkheden. (Makkelijk)
- Je maakt je eigen personage, met mijn hulp. Dit kost wat meer tijd, maar dan kun je wel helemaal zelf je personage samenstellen. Hiervoor zullen we een 1-op-1 belmoment inplannen, omdat het best ingewikkeld kan zijn als je het voor het eerst doet. (Gemiddeld)
- Je maakt je eigen personage, zonder mijn hulp. Je personage moet level 5 zijn en je mag putten uit alle officiële content van Wizards of the Coast. Je stats bepaal je door middel van de dobbelsteenmethode, maar als je in totaal minder dan 70 gegooid hebt, mag je ervoor kiezen alles opnieuw te gooien. (Moeilijk)
Hoe werkt het precies?Het is niet nodig om alle ins en outs van het spel te kennen, het grootste deel wordt vanzelf duidelijk tijdens het spelen en ik kan met alles helpen. Het is wel handig om een beeld te vormen van het spel. Dat kan gemakkelijk hier:
https://dndbeyond.com/essentialsOp deze pagina staat een korte, overzichtelijke uitleg van het spel. Als je ervoor kiest om samen met mij een personage te maken, kun je natuurlijk ook al je vragen stellen en kan ik nog een korte uitleg geven. Ik zal de avond zelf voor we beginnen zeker ook nog een en ander vertellen.
Enkele basisregels:
- Er zijn verschillende dobbelstenen in D&D, die aangeduid worden met dX, waarbij X het aantal zijden van de dobbelsteen is. Bijvoorbeeld: een d6 is een normale dobbelsteen. Je hebt deze dobbelstenen niet fysiek nodig, er zijn voldoende apps en websites beschikbaar waar je ze kan gooien.
- De standaard dobbelsteen is de d20. Als je een ability check moet doen, zoals in het voorbeeld waarbij je over de muur probeert te springen, gooi je altijd een d20. Hierbij tel je de bonus op die jouw personage heeft voor de specifieke ability, bijvoorbeeld Athletics.
- Je personage heeft een aantal hit points. Als een vijand jou schade toebrengt, trek je die van je hit points af. Mocht je ooit op 0 hit points komen, ben je niet direct dood, maar bewusteloos. Er zijn dan verschillende manieren om weer bij bewustzijn te komen.
- Combat werkt in D&D op basis van beurten. In 1 beurt kun je altijd 1 actie doen en maximaal zover bewegen als de snelheid van je personage toelaat. Ook kun je 1 bonusactie doen, als jouw personage deze heeft.
Enthousiast?Meld je aan dmv een pm met daarin:
- Je forum- en Discordnaam
- Hoe je je personage wilt maken
- Je ervaring met D&D