Geen idee of er animo voor is, maar ik heb hier Black Stories - Holiday Edition thuis liggen, dus het lijkt mij wel leuk om daar in de chat iets mee te doen. Voor wie niet weten wat het is, een korte uitleg:
Wat is het?De basis van het spel bestaat uit een Raadselmeester (
), zijn Raadselvolk en een black story.
Het principe van black stories is heel simpel. De Raadselmeester typt de situatie op de voorkant van de kaart in de chat. Op de achterzijde staat de oplossing, deze houdt de Raadselmeester natuurlijk voor zichzelf. De spelers gaan nu als echte detectives proberen te achterhalen wat de oorzaak kan zijn van het mysterieuze, enge of spannende raadsel op de kaart!
Oké, hoe dan?Het Raadselvolk gaat vragen stellen om de mysterieuze misdaad op te lossen. Nu volgt de grootste uitdaging! De Raadselmeester mag de vragen van de spelers alleen beantwoorden met 'ja' of 'nee'. Ook mag de Raadselmeester ervoor kiezen om aan te geven dat de gestelde vraag op foutieve aannames gebaseerd is (bijv: is de man groot? Terwijl het niet om een man gaat) of ten slotte, dat de vraag niet ter zake doet (bijv: is de man hiervoor in de kerk geweest? Terwijl dat niet in het verhaal voorkomt).
De spelers zullen dus hun vragen zó moeten stellen dat ze van de Raadselmeester ook daadwerkelijk antwoorden zullen krijgen. Een vraag als: "Is het een man of een vrouw?" wordt niet door de Raadselmeester beantwoord.
En hoe spelen we dat in de chat?Ik sta open voor suggesties, maar mij lijkt het handig om zonder al te veel regels te spelen. Deze regels zijn er denk ik wél nodig:
1. De bovenstaande spelregels.
2. Iedereen stelt om de beurt 1 vraag in de chat en krijgt hier in de chat van mij het antwoord op.
3. Wanneer je denkt te weten wat de situatie is, kan je dit onafhankelijk van of je aan de beurt was, in de chat typen. Dit doe je door: 'POGING 1: ...' en 'POGING 2: ...' te typen.
4. Wanneer je 2x een foute situatie hebt geschetst ben je voor die ronde af.
5. Wanneer je de desbetreffende Black Story al kent kun je logischerwijs helaas niet meedoen in die ronde.
Klinkt dat als een plan en/of heb je nog goede suggesties? En ik zou het in principe vanavond al kunnen doen met de liefhebbers? Maar mag ook op een ander tijdstip/moment. Ik zit te denken aan het spelen van zo'n vijf rondes, maar dat is ook afhankelijk van hoe goed jullie zijn natuurlijk...
Het gaat dus niet persé om wie de meeste situaties goed weet, maar vooral om de gezelligheid hé.