Hi!
Dit is
niet een aankondiging voor een nieuwe RN Game Night! Eerder naderhand & andersom.
Verwarrend, I know.
Situatie:Afgelopen vrijdag-
night heb ik namelijk ge-
game'd in een
chat met
RN-persoontjes: Robbie, Loezel, en Starlight om precies te zijn. Ze leken het achteraf leuk te hebben gevonden.
Nou voordat je gaat roepen: "Potvolblommen, daar wist ik niks van, ik heb me niet kunnen opgeven!"; dat klopt.
Het was een probeersel, waarbij ik wilde testen of het spel een beetje zou werken. Ik had het er met hen over gehad, en het leek hen leuk om te proberen - en ik betwijfelde hoeveel geïnteresseerden er verder zouden zijn. En het werkt sowieso het best met 3-4 deelnemers, anders wordt dit spel chaos - en niet op een positieve manier.
Dat gezegd hebbende:
als ik nog eens zoiets zou organiseren, dan kan ik hier ook een balletje opgooien. Indien gewenst.
Waarom op deze manier:De reden waarom ik relatief weinig response verwachtte, was dat het spel
Honey Heist was: een rpg waarbij de spelers criminele beren zijn die een kraak moeten zetten (of in dit geval: beerse geheim agenten op een missie). En rpg's hebben naam dat ze raar en eng zijn.
Raar omdat het role-playing games zijn, dus dat roept beelden op van gepokte tienernerds die roepen 'hu-hu-hu-hu ik ben een tovenaar'.
En eng omdat je zelf moet bedenken wat je wilt doen, er zijn geen A of B keuzes: oftewel je moet improviseren, actief zijn en zelf beslissen wat je wil doen.
De spelers hadden allemaal geen rpg ervaring, en ik niet met leiden - hoewel ik het speltype redelijk ken. Het begin is daarom ook een beetje onwennig nog. Er gingen een paar dingen mis, zoals dat het korte scenario in een langzame chat toch eigenlijk tamelijk lang duurde. Maar overall leek het leuk.
"Je schrijft wel een hoop, maar wat is er nou concreet gebeurd?":Om anderen in de gelegenheid te stellen om te weten 'wat houdt een rpg nou eigenlijk in', of je bent benieuwd hoe Robbie, Loezel, en Starlight het er vanaf hebben gebracht als beer, heb ik de chatlog bijgevoegd. Vanwege veel korte zinnen is het theoretisch 42 pagina's, maar qua woordenaantal is het eerder equivalent met een normale 20-25 pagina's.
Qua spel:
Iedereen was een beer.
-
Robbie was beer Kolargol, een brainy grizzly-beer met als beroep 'driver'.
-
Loezel was Ninjabeer, een rookie koala met voorliefde voor anderen in elkaar trimmen.
-
Starlight was James Bont, een incompetente smooth talking ijsbeer - type Johnny English.
Ze waren geheim agenten van de beren FBI. Er was een mythisch amulet opgedoken in mensenhanden - dus ze moesten de mensen infiltreren en het amulet bemachtigen.
De spelregels van Honey heist benoem ik nog eens op de eerste pagina, maar zijn ook hier te vinden:
https://www.docdroid.net/KJzmn5k/honey-heist-by-grant-howitt.pdfEn mocht je de hele chatlog gaan lezen, dan is het handig om de plattegrond van het doolhof erbij te houden (wel even een kwartslag draaien zodat het een vingerafdruk wordt):
Het doolhof was achteraf misschien wat te groot en te langdurig, maar ja, zulke dingen weet je nou ook niet van tevoren.
Voor de toekomst:Als iemand nou denkt 'dude, dat klinkt tof, daar had ik bij willen zijn', geef dan even een gil (hier of per pm). Dan kan ik een eventuele volgende keer een open inschrijving doen. Eventueel omdat voorbereiden best een werkje is
En rpg's werken, zeker via chat, het beste met 3-4 personen - dus dit is sowieso geen spel voor 10+ mensen.