mijn favoriete bezigheid is het maken van Hdr foto's. Hdr, wat zoveel betekent als High Dynamic Range, stelt je in staat om foto's te maken waarbij zowel de lichte als de donkere vlakken goed worden weergegeven. Er is vaak een overdosis aan detail en dat vind ik mooi
Je maakt hiervoor 3 (of meer) foto's met exact dezelfde afbeelding alleen met andere sluitertijden. Zo worden bij de langste sluitertijd de donkere delen goed weergegeven, bij de juiste sluitertijd de midden delen en bij de kortste sluitertijd de hele lichte delen. Die 3 foto's (of meer) voeg je samen tot 1 geheel. Daarvoor heb je programma's als bv photomatix. Hiervan zijn free trials te downloaden, maar ook oudere versies zijn gratis op het www te vinden. Het leuke van bv photomatix is dat je zelf je instellingen kunt kiezen om de foto precies dat detail en die sfeer mee te geven die je zelf leuk vindt. Natuurlijk zijn er ook presets die je kunt gebruiken, dan hebben anderen die instellingen al voor je gemaakt.
Hdr leent zich ook heel goed voor extreem kleurgebruik en extreme wolkenpartijen zoals je kan zien bij onderstaande foto. Niet iedere fotograaf is gecharmeerd van Hdr. Sommigen vinden de 'natuurlijke foto' de enige juiste foto en beperken zich tot een minimale bewerking. Zelf vind ik Hdr in het algemeen prachtig! Je kan geen mooie Hdr maken als de basisfoto niet goed is.
Op diverse camera's en telefoons zit tegenwoordig een automatische Hdr optie, dan maakt de camera zelf de Hdr. Daar hoef je dan niets meer voor te doen!
Op mijn camera kies ik de optie Automatische Bracketing en stel die in op bv 2.0. Vervolgens maak ik 3 opnames waarbij ik de camera op de juiste sluitertijd instel. Vervolgens maak ik 3 opnames waarbij de camera zelf de -2 en +2 stappen in de sluitertijd kiest. Deze instelling heb ik eigenlijk altijd aan staan en heb dus altijd van iedere foto 3 opnames.
(foto van internet)