Nieuw artikel in De Morgen:
http://www.demorgen.be/tvmedia/de-mol-overleeft-haar-winterslaap-hollywood-shots-en-spannende-televisie-b3b8f92d/ Goede wijn kan wel een paar extra jaren verdragen. Goede televisieprogramma's blijkbaar ook. De mol mag dan al op leeftijd zijn, het format levert, dertien jaar na de laatste uitzending, nog steeds spannende televisie op.
Door Pieter Dumon - 01 februari 2016
Kan een televisieprogramma een tijdsprong van dertien jaar overleven? Het was zowat de meest gestelde vraag in aanloop naar de langverwachte comeback van De mol. Want hoe goed een format ook is, dertien jaar is een eeuwigheid in televisieland. Toch waren de makers er, na het herbekijken van de tapes uit het Woestijnvis-archief, zeker van: De mol zou ook anno 2016 overeind blijven. En daar waren niet eens zoveel kunstgrepen voor nodig, blijkt na aflevering één. Want hoewel in het buitenland wel wat vrijer met het format wordt omgesprongen, blijft de Vlaamse versie heel erg dicht bij het origineel. Het logo, de begintune, zelfs de gekruiste armen waarmee de presentator van dienst voor het eerst in beeld komt. Even leek het opnieuw 2003 op tv.
Hoewel in het buitenland wel wat vrijer met het format wordt omgesprongen, blijft de Vlaamse versie heel erg dicht bij het origineel
Maar schijn bedriegt, want er is wel degelijk aan het programma gesleuteld. Alleen is het zo subtiel gedaan dat het lijkt alsof er niets veranderd is. Wie het nu nog waagt een oude aflevering van De mol te bekijken, zal merken dat het er daar een stuk gezapiger aan toe ging dan dat gisterenavond het geval was. De montage is anno 2016 een stuk snediger. De kandidaten worden in ijltempo voorgesteld en een uitgebreide proef, zoals de allereerste op de zoutvlakte er een was, wordt nog voor het langdradig kan worden, onderbroken door er kleinere tussenopdrachten in te verwerken.
Ook aan de beeldvoering is hard gewerkt. Toen De mol voor het eerst op het scherm kwam, was niet alleen het programmaconcept nieuw, ook de manier waarop het op het scherm kwam, was toen ongezien. Een camera op een helm monteren om de gelaatsuitdrukking van de kandidaat in kwestie te laten zien, leverde toen nog baanbrekende televisie op. In tijden waarin iedereen met een GoPro of een selfiestick de baan op gaat, moet je als programmamaker toch net iets meer trucs uit je mouw toveren om indruk te maken.
Gelukkig voor de nieuwe generatie De mol-makers is ook de technologie in die dertien jaar niet blijven stilstaan. En daar maken ze maar wat graag gebruik van. Gilles De Coster die op het dek van een jacht - uiteraard met de armen gekruist - een rivier af vaart. Twee zwarte jeeps die in een gemotoriseerd ballet over een spierwitte zandvlakte racen. Of het eindshot, waarbij kandidate Ruth in een afgesloten taxi geparkeerd onder een straatlicht, op een tweede kans wacht. Allemaal shots die zo uit een Hollywood-productie zouden kunnen komen. Allemaal shots waarvoor dertien jaar geleden een helikopter of ander zwaar materieel de lucht in moest. Anno 2016 werden ze voor een fractie van die prijs met een drone ingeblikt.
Shots waarvoor vroeger een helikopter de lucht in moest, worden anno 2016 voor een fractie van die prijs ingeblikt met een drone ingeblikt
Niet alleen de technologie, maar ook de gemiddelde televisiekandidaat is in dertien jaar tijd geëvolueerd. Van een camera meer of minder kijkt tegenwoordig niemand meer op. Geen plotse stiltes meer wanneer een cameraman te dichtbij komt. Geen geforceerde lachjes of stoerdoenerij omdat er mensen meekijken. En ook daar doet het programma zijn voordeel mee. Al heeft dat ook met de casting te maken. Akkoord, er mocht -neen, moest- meer kleur in het tiental zitten, maar de groep is voor de rest zo uitgebalanceerd dat hij wel met een weegschaaltje bij de hand lijkt samengesteld.
Is de verrijzenis van De Mol dan, nu al, een succes? Daarvoor is het nog net iets te vroeg. Met de eerste aflevering is alvast bewezen dat het format, ook anno 2016, nog steeds spannende televisie op kan leveren. Maar wanneer televisiekijkend Vlaanderen er al Facebookend en Twitterend er de komende dagen en weken in slaagt om De Mol in sneltempo te ontmaskeren dreigt de hype alsnog op een sisser te eindigen.