Welkom in de arena Swifty en NextGP. Jullie hebben goed gewed en jullie dieren hard geholpen. Helaas hing er geen ticket naar de finale aan vast en moeten jullie je nog in de arena bewijzen.
De keuze is weer gevallen op een kaartspel. In dit geval Love Letter:
Love Letter is een kaartspel met 16 kaarten, waarbij het de bedoeling is om jouw liefdesbrief tot bij de prinses te brengen. Dat doe je door jouw liefdesbrief aan iemand te overhandigen die het dichtst bij de prinses staat.
Van ver naar dichtst (en aantal kaarten):
1 Wachter (5 kaarten)
2 Priester (2 kaarten)
3 Baron (2 kaarten)
4 Kamermeisje (2 kaarten)
5 Prins (2 kaarten)
6 Koning (1 kaart)
7 Gravin (1 kaart)
8 Prinses (1 kaart)De kaarten worden geschud en de bovenste 3 kaarten worden afgelegd, zonder dat iemand weet welke het is. Vervolgens krijgt ieder één kaart.
De bedoeling is dus om met een zo hoog mogelijke kaart te eindigen, waardoor jouw liefdesbrief tot bij de prinses komt. Als je de prinses zelf aan het einde over houdt, ben je dus sowieso al de winnaar van die ronde.
Hoe spelenAls je aan de beurt bent, neem je een 2e kaart van de stapel. Je beslist dan welke kaart je OPEN aflegt. De kaart die je aflegt heeft bovendien ook een effect als ie afgelegd wordt:
1 Wachter: Kies een tegenstander en noem een kaart (behalve Wachter). Als die persoon die kaart inderdaad in handen heeft, is hij onmiddellijk geëlimineerd uit deze ronde. Zoniet dan gebeurt er niets. (Kaart heeft geen effect als tegenspeler een kamermeisje heeft gespeeld)
2 Priester: Je mag de kaart van een tegenstander bekijken
3 Baron: Je MOET een tegenstander kiezen en elkaars kaarten vergelijken (dus de kaart die je overhoudt nádat je de baron hebt afgelegd). Degene die de laagste kaart heeft, is geëlimineerd uit het spel. (geen effect als tegenspeler een kamermeisje heeft gespeeld)
4 Kamermeisje: Je bent immuun van het effect van de kaart van je tegenspelers tot je volgende beurt.
5 Prins: Kies iemand (incl jezelf) die onmiddellijk zijn kaart open moet afleggen (zonder effect) en een nieuwe van de stapel moet nemen. Als de stapel leeg is, krijgt ie de eerste open afgelegde kaart. (Als tegenspeler kamermeisje heeft gespeeld, moet je jezelf kiezen)
6 Koning: Wissel de kaart in je hand met die van een ander die geen kamermeisje heeft gespeeld. (als tegenspeler kamermeisje heeft gespeeld, geen effect)
7 Gravin: Heeft geen effect bij afleggen, maar bij het in de hand hebben. Als je ooit de gravinkaart vast hebt samen met de Koning of Prins, dan MOET je de Gravin afleggen. Maar je mag ook de Gravin afleggen als je een andere kaart hebt. Ze houdt nl wel van mind games.
8 Prinses: Als je de prinses zelf aflegt, gooit ze jouw brief in de open haard en elimineer je jezelf uit deze ronde
Als de trekstapel op is, is de ronde gedaan. Dan wordt er gekeken naar de kaarten die de spelers die nog in de ronde zitten in hun hand hebben. Degene met de hoogste kaart, wint. Bij gelijkspel, wint niemand.
Maar meestal zal het eerder eindigen, namelijk doordat spelers geëlimineerd worden. De ronde eindigt dus ook als je tegenspeler geëlimineerd is. Dan wint die speler de ronde.
Er worden 3 ronden gespeeld. Best of 3 wint.
Hierbij ook nog een NL filmpje met uitleg over het spel:
En de kaarten: