Ik vond het een beetje teleurstellend, al zijn er uiteraard ook positieve punten op te noemen (de locatie, de kandidaten, hoe het logboek in beeld wordt gebracht).
Het tactische spel moet zich nog ontwikkelen. Ik vrees dat als de gevormde groepjes té hecht zijn, er van dit spel-element weinig zal overblijven. Tenzij de makers hier op inspelen natuurlijk.
Het voelt voor mij een beetje als de Pelgrimscode alleen dan zonder bijbel en met Greenpeace. Natuurlijk zoeken ze beste actievoerder, maar ik ben er nog niet uit of ik dat echt vind passen bij een spel als dit.
Dan verkies ik het voor mij leerrijke 'de Pelgrimscode', waar de bijbel een natuurlijke rode draad vormde. Hier komt het Greenpeace verhaal geforceerd over, alsof het sponsorgeld mede de inhoud bepaalt. (Maar de gehoopte antwoorden op de vragen over de zee geven ze dan weer niet.)
Ook de opdrachten vielen wat tegen. Wat was de functie van de waterspuiters (die hopelijk niet zoet water aan het verkwanselen waren in dit Greenpeace gesponsorde programma)? En waar zit de spanning in een groepsopdracht?
Bij de biechten voelde je waar de interviewer zat, maar de kandidaten werden gedwongen om te antwoorden recht in de camera. Een rare combinatie waar ik hopelijk aan wen.
Misschien moet ik gewoon nog wennen aan het hele programma, en vind ik het over enkele weken veel beter.