Ik ben het ook eens met het principe, dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, laat dat duidelijk zijn.
In extremis: ik ken mensen die denken dat ze onvindbaar zijn voor de belastingen, wanneer ze geen naambordje aan de voordeur hebben hangen.
Dat het CJIB in beginsel recht heeft op het innen van die boetes, staat voor mij ook buiten de discussie. Maar men zou er best eens achteraan mogen gaan, om erachter te komen waarom een boete niet betaald wordt. En dat kan men het eenvoudigste achterhalen door het meest actuele adres aan te schrijven of te bezoeken.
Het principe dat iedereen de wet behoort te kennen, werkt helaas in de praktijk niet. In juridische termen heet dat een ''fictie''. Vraag aan een agent die de wet vertegenwoordigt, of die de wet dan kent, en hij/zij zal moeten erkennen dat niemand alle wetten kent.
Nou is dit wel een extreem geval, want een boete laten oplopen van 50 euro naar 200 euro zou lang niet zoveel ophef veroorzaken als van 2000 naar 15000 euro.
Kortom, beide partijen hadden in mijn ogen kunnen voorkomen dat dat bedrag zo is opgelopen, zowel de overtreder als het CJIB is in dit geval nalatig geweest.