Zo, ben afgelopen week nogal druk geweest - maar heb nu weer tijd
Vind het altijd wat moeilijk in te schatten wat wel, en niet, bekend is.
Deze zit in de categorie die wellicht reeds bekend is?
Categorie: Uhhh laten we het houden op Biologie
Feit: Je hebt meer bacteriën in je lijf dan eigen cellen
Achtergrond:We hebben zo'n 10
14 bacteriën, tegenover maar zo'n 10
13 eigen cellen. Anders gezegd, we hebben nogal veel eigen cellen, maar nog tienmaal zoveel bactereën. Daarentegen zijn lichaamscellen veel groter, zodat die alsnog de overgrote meerderheid (97-99%) van ons lichaamsgewicht uitmaken.
Desalniettemin is het een interessant, en enigszins bevreemdend, om te bedenken dat wanneer je naar cellen kijkt het meeste van ons, eigenlijk niet van ons is. Tuurlijk, de bacteriën zitten in ons, maar ze zijn genetisch totaal anders en doen lekker wat ze zelf leuk vinden. Daarentegen helpen ze ook netjes in het darmmaagstelsel met het verteren van voedsel - dus iedereen is blij. Maar toch, niet van ons. In tegenstelling tot bijvoorbeeld benen. Als ik een been verlies, dan kan ik nog steeds zeggen dat ik mijn been heb verloren - en dat ik daar gemengdnegatieve gevoelens over heb, want ik was in alle eerlijkheid nogal aan mijn been gehecht.
Mijn been heeft niet zulke gevoelens terug, wat misschien ondankbaar is, en heeft niet het idee dat'ie nu een lichaamsprotese met de vorm en functionaliteit van mij moet gaan zoeken. Sterker nog, ik kan mijn andere been laten afzetten en het eraan Lijmen (het been) - inclusief andere optionele delen, maar het enige resultaat is dat ik steeds kleiner (fysiek en mentaal) word.
Dus ach, zijn benen zo heel veel anders als instrumenten dan de bacteriën? Ja, benen merk je eerder op als je ze ineens mist - maar of je het lang overleefd zonder bacterieën..
Dus het deel wat mij
mij maakt zijn niet mijn bacteriën, of mijn benen, of mijn linkeroor - hoewel ik allen niet graag zou missen. Het zit eerder, schijnbaar triviale, dingen als een lichtelijk schertsende inborst, een kennis van Plutarchs paradoxen, en een referentionele schrijfstijl. Meer dus de mentale aspecten. Gelukkig, daarom, zijn we altijd nog Baas In Eigen Brein (houden we niet allemaal van de bieb?!). Puur onze eigen neuronen die daar boodschapjes doorseinen, en er op onbekende manier iets geheels mee maakt. Mij mij maakt.
Ennnnn ook dat is niet helemaal waar. Want er zitten wel heel veel neuronen in de hersenen, ongeveer 10
11, maar zitten eveneens ongeveer 5-10 maal zoveel gliacellen (glia = lijm). Dit zijn de helden die zelden worden genoemd, maar al het vuile werk opknappen. Toevoer van voedingsstoffen, opruimen van overmatige ionen, houden alles op z'n plek, zorgen dat neuronen sneller kunnen communiceren. Als neuronen de gelauwerde professoren zijn, dan zijn gliacellen de secetaresses die zorgen dat die wereldvreemde figuren niet onder de tram lopen. Natuurlijk zijn die neuronen zich er niet van bewust dat hun geliefde en vertrouwde gliacellen van buitenaf worden aangestuurd door aliens en/of de NSA..
Ho, wacht, de deurbel gaat..Ter samenvatting: Nog even snel; we hebben veel cellen, maar bevatten nog meer bacteriën. Zelfs op je hersenen kan je niet bouwen, want die bestaan voor een minderheid uit neuronen.
Nou, ik ga even de deur open doen, als ik nooit meer terug kom waren het de aliens en/of NSA.