Welkom, Schulz, Lukie4 en afvaller van The Hunger Games
Jullie gaan deze week De Slimste Mens Ter Wereld spelen! Ik heb het zo druk gehad, dat ik nog niet genoeg vragen klaar heb. Bovendien werkt alles in dit spel op tijd en wil ik niet met de deur in huis vallen en jullie al meteen tijd laten verliezen. Dus ik begin morgen pas.
Iedereen krijgt 72 uur op de teller. We spelen drie rondes:
Ronde 1: 3, 6, 9Dit zijn klassieke quizvragen, die vergezeld kunnen zijn van een audio- of videofragment. Elke derde vraag (dus vraag 3, 6 en 9) levert 1 uur op voor de kandidaat die het goede antwoord geeft. Bij een fout antwoord mag de volgende een antwoord geven. De nieuwkomer in het spel mag starten. Dat is dus Jann. Daarna Schulz, omdat hij minder lang in de mp zit dan Lukie4.
In deze ronde gaat er nog geen tijd af voor het nadenken.
Ronde 2 – Open DeurIn deze ronde krijgen alle drie de kandidaten een vraag die via een ander persoon gesteld wordt. De nummer 3 (die laatst staat op dat moment) mag als eerste een persoon kiezen en de nummer 1 als laatste. Elke vraag kent vier steekwoorden als antwoorden. Antwoord 1 levert een half uur denktijd op, Antw 2 een uur, Antw 3 anderhalf uur en Antw 4 2 uur. Ja mag MAXIMUM 6 antwoorden gokken. Dit om tegen te gaan dat je een hele wikipagina kopieert.
In deze ronde kost nadenken tijd. Elke minuut nadenken kost een minuut van de teller. Een kandidaat mag stop roepen. Kandidaat 2 mag dan proberen. Omdat je niet 24/7 online kan zijn en het dus een beetje onmogelijk is om de tijd verder te laten lopen voor de 2e kandidaat, gaat er bij de 2e en 3e kandidaat bij het antwoorden van de vraag geen tijd af (anders kan kandidaat 1 om 1 uur 's nachts stop roepen en als dan de tijd van de volgende kandidaat start, is die tijd misschien al op tegen dat ie online kan komen). DAAROM mag, nadat de eerste kandidaat STOP gepost heeft, de 2e kandidaat voor de helft van de "punten" nog raden (dus voor een kwartier, half uur, 45 minuten en 1 uur). Hij mag ook maar 4 antwoorden gokken. En daarna mag de derde kandidaat nog 2 antwoorden gokken voor een derde van de punten (dus voor tien minuten, 20 minuten, een half uur en 40 minuten).
Ronde 3 – PuzzelIn deze ronde krijgen de kandidaten 12 woorden te zien waarin drie verbanden verscholen zitten. Er horen dus telkens vier woorden bij elkaar en de kandidaat moet het verband raden. De volgorde waarin de kandidaten hun puzzel krijgen, is afhankelijk van de tussenstand na ronde 2. Wie daar de laagste score had, komt in de puzzelronde als eerste aan de beurt. Elk gevonden verband levert 2 uur op. Elke minuut nadenken kost een minuut van de teller. Elk niet gevonden verband, mag door de andere kandidaten nog geraden worden.
Wie daarbij het snelst post, nadat de kandidaat die aan de beurt was STOP gepost heeft, krijgt dan per juist verband nog 1 uur.
Na deze 3 rondes wordt gekeken wie het meeste tijd op de teller heeft staan. Dat is de winnaar en die persoon valt al zeker niet af.
De 2 laagste scores moeten onderling nog een duel uitvechten. Er wordt ook weer een vraag gesteld en 4 steekwoorden moeten gevonden worden. Degene met de laagste score mag beginnen. Hij mag maximum zes woorden gokken. Elk correct geraden woord slaat een uur van de teller van de tegenstander.
Nadenken kost ook weer tijd (minuut om minuut). Als de kandidaat er zes geraden heeft, mag de andere kandidaat er nog drie gokken om per juist antwoord ook weer een uur van zijn tegenstanders teller af te krijgen.
Wie het eerst op 0 of lager zit, ligt uit het spel!
Ik probeer morgen om zes uur de eerste vraag te stellen voor Jann.