Jean Nelissen zie ik vaker zitten op het terrasje van In Kanne en Kruike, ja hoor: ik Canne, vlak over de grens bij Maastricht. Het is zeker ongelofelijk wat die man kan vertellen over de buurman van de vriend van het achternichtje van Joop Zoetemelk.
Inderdaad: tot ergernis van zijn voormalige medecommentator Mart Smeets. Jean vertelde tot in de details, welke kleur tegeltjes die buurman in zijn keuken op de muur had zitten. Alsof een tourliefhebber daarin is geïnteresseerd, zeg.
Toch had Jean wel een beetje gelijk: een wielerliefhebber die alleen droog feitenamteriaal te horen krijgt, zal daar evenmin blij mee zijn. Dat er misschien hier en daar iets rechtstreeks uit de grote duim van Jean Nelissen zelf tevoorschijn is gekomen, ach: wie kan zich daar nu druk om maken?
Het maakt het volgen van een soms oersaaie tour-etappe eningszins dragelijk, evenals de grappen en grollen die vaak werden uitgehaald door Gerben Karstens. Dit soort capriolen is de laatste jaren traditie geworden in de laatste etappe naar Parijs, maar Gerben Karstens (en ik meen de Belg Willy Debosschere) deed dit ook als de klassementen nog moesten worden gemaakt.
Tot gruwelijke ergernis van de toenmalige Tourdirectie Felix Lévitan en Jacq Goddet.
Edit: het allerlaatste nieuws op dit moment is dat er al 3 renners de tour moeten verlaten, uiteraard na die dramatische valpartij; Levi Leipheimer, Marc Lotz, en ook Tyler Hamilton zal vrijwel zeker niet meer starten, helaas. De laatste heeft een sleutelbeen gebroken. Ik kan me herinneren dat een zekere Pascal Simon in 1983 nog ongeveer een week met een dergelijke blessure is doorgefietst.
[JeanNelissenmodus aan]Hij zou dat jaar de Tour hebben gewonnen, indien die blessure hem het fietsen uiteindelijk niet onmogelijk zou hebben gemaakt.[JeanNelissenmodus uit]