Auteur Topic: Tour de France  (gelezen 5161 keer)

Offline LC

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Loveble Child
Tour de France
« Gepost op: 6-07-2003, 19:41:10 »
JA, het is weer begonnen. De mooiste wielerwedstrijd van het jaar: DE TOUR DE FRANCE. post hier alles over de Tour

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
Re:Tour de France
« Reactie #1 Gepost op: 6-07-2003, 19:59:24 »
Alles? Ik wil niet eens alles weten, LC...

Misschien het verhaal dat in 1988, in de 75e editie van de Tour, een dopingschandaal rondom de toenmalige nummer 1 (Pedro Delgado) bijna een derde Nederlandse eindoverwinning zou hebben opgeleverd.

Steven Rooks stond keurig tweede, en er gingen hardnekkige geruchten de ronde, dat Pedro Delgado "iets" had gebruikt, om iets gemakkelijker te herstellen van zijn inspanningen. Het verhaal gaat dat men juist  de jubileum-editie van 1988 niet wilde ontsieren door een spraakmakende doping-affaire, en dat om die reden het doping-schandaal maar snel in de doofpot is gestopt. Jammer, want het was een jaar waarin de Nederlandse renners volop meefietsten voor de ereplaatsen in het eindklassement.

Was daar niet een Steven Rooks, die zou hebben gewonnen als Pedro Delgado zou zijn gediskwalificeerd? En Gert-Jan Theunisse, die de sterren van de hemel fietste. Ja, ik weet ook wel, dat er bij hem later een onwaarschijnlijk hoog testosteron-gehalte werd geconstateerd, waardoor zijn prestaties in een vreemd daglicht kwamen te staan. Maar er is nooit enig bewijs geleverd dat het hier om doping ging. Totdat het tegendeel overtuigend bewezen is, gaat iemand vrijuit, zo is mijn opvatting.

En daarom is ook op de eindoverwinning van Pedro Delgado in 1988 niets af te dingen. Bewijs tegen hem is nooit geleverd, maar toch stonden in juli 1988 alle sport-rubrieken bol van dit nieuws.

« Laatst bewerkt op: 6-07-2003, 20:10:16 door bodejosm43 »

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #2 Gepost op: 6-07-2003, 20:23:02 »
Hihi Jos, is Jean Nelissen soms familie van je? Die heeft ook altijd van die anekdotes uit het verleden. Daar werd Mart Smeets af en toe helemaal gek van. Dan hoorde hem bijna vanuit zijn commentaarhokje bij de finish denken: nee, niet weer...  ;)

Tja, meest dramatische moment van deze dag is toch wel die massale valpartij binnen de laatste kilometer. We zullen morgen wel zien wie daar dermate slachtoffer van is geworden, dat zijn fiets voorlopig in de spreekwoordelijke wilg gehangen kan worden. Ik heb al gegrepen dat de Rabo-kopman Leipheimer waarschijnlijk morgen niet meer gaat starten.  :(

Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #3 Gepost op: 6-07-2003, 20:43:51 »
Jean Nelissen zie ik vaker zitten op het terrasje van In Kanne en Kruike, ja hoor: ik Canne, vlak over de grens bij Maastricht. Het is zeker ongelofelijk wat die man kan vertellen over de buurman van de vriend van het achternichtje van Joop Zoetemelk.

Inderdaad: tot ergernis van zijn voormalige medecommentator Mart Smeets. Jean vertelde tot in de details, welke kleur tegeltjes die buurman in zijn keuken op de muur had zitten. Alsof een tourliefhebber daarin is geïnteresseerd, zeg.  ;D

Toch had Jean wel een beetje gelijk: een wielerliefhebber die alleen droog feitenamteriaal te horen krijgt, zal daar evenmin blij mee zijn. Dat er misschien hier en daar iets rechtstreeks uit de grote duim van Jean Nelissen zelf tevoorschijn is gekomen, ach: wie kan zich daar nu druk om maken? :D

Het maakt het volgen van een soms oersaaie tour-etappe eningszins dragelijk, evenals de grappen en grollen die vaak werden uitgehaald door Gerben Karstens. Dit soort capriolen is de laatste jaren traditie geworden in de laatste etappe naar Parijs, maar Gerben Karstens (en ik meen de Belg Willy Debosschere) deed dit ook als de klassementen nog moesten worden gemaakt.

Tot gruwelijke ergernis van de toenmalige Tourdirectie Felix Lévitan en Jacq Goddet.

Edit: het allerlaatste nieuws op dit moment is dat er al 3 renners de tour moeten verlaten, uiteraard na die dramatische valpartij; Levi Leipheimer, Marc Lotz, en ook Tyler Hamilton zal vrijwel zeker niet meer starten, helaas. De laatste heeft een sleutelbeen gebroken. Ik kan me herinneren dat een zekere Pascal Simon in 1983 nog ongeveer een week met een dergelijke blessure is doorgefietst.

[JeanNelissenmodus aan]Hij zou dat jaar de Tour hebben gewonnen, indien die blessure hem het fietsen uiteindelijk niet onmogelijk zou hebben gemaakt.[JeanNelissenmodus uit]

« Laatst bewerkt op: 6-07-2003, 21:19:41 door bodejosm43 »

Offline Test

« Reactie #4 Gepost op: 7-07-2003, 00:08:23 »
Ik kan me herinneren dat een zekere Pascal Simon in 1983 nog ongeveer een week met een dergelijke blessure is doorgefietst.

Maar volgens mij reed Pascal Simon toen in het geel. Dus dan kan ik me ook wel voorstellen dat je nog even door wil fietsen, zelfs met een gebroken sleutelbeen. Alhoewel ik uit eigen ervaring weet dat dat best wel zeer doet.
Simon stopte er toen wel mee toen ie uit het geel werd gereden...

Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #5 Gepost op: 7-07-2003, 00:31:15 »
Klopt helemaal, dat hij toen in het geel reed. Dat had hij trouwens te danken aan een hele grote voorsprong waarmee hij, en onder andere de latere winnaar Laurent Fignon, vóór het peloton was gefinished. Voor zover ik mij kan herinneren, was dat in een pyreneeën-etappe, maar dat laatste weet ik niet meer zeker.

Monsieur Citron, Laurent Fignon dus, nam grijnzend het geel van Pascal Simon over, om het vervolgens niet meer af te staan. Fignon kwam als meesterknecht van Bernard Hinault als het ware uit het niets, maar herhaalde zijn huzarenstukje in 1984. Om de tour in 1989 bijna weer op zijn naam te schrijven, maar hij werd daarin  dwarsgezeten door een ontketende Greg Lemond. Monsieur Citron kon het geloof ik niet zo erg waarderen, dat hij de Tour de France in 1989 als tweede eindigde, slechts 8 seconden na Lemond.

« Laatst bewerkt op: 7-07-2003, 17:26:37 door bodejosm43 »

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 7-07-2003, 11:16:18 »
Dat hier nog niet is geschreven over de crash! Niet dat ik er nou zo heel veel van heb gezien, alleen in het RTL 4 nieuws om 0.25u ofzo, maar het zag er toch niet erg prettig uit! Weet iemand mij te vertellen hoe het precies/ongeveer kwam?

Offline Test

« Reactie #7 Gepost op: 7-07-2003, 11:37:02 »
Dan heb je niet goed gelezen Annuh, want in een eerder berichtje hierboven heb ik daar al kort over geschreven.

Hoe dat kwam? Nou dat is niet zo moeilijk hoor. ;) Het hele peleton was aan het sprinten richting finish en 1 renner fiets tegen de achterkant van iemand anders aan, schiet uit zijn toe-clips, verliest zijn evenwicht en valt en daar valt dan een hele meute weer overheen, zoals dat meestal gaat met massale valpartijen.  ::)

Geniet nooit met mate...

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #8 Gepost op: 7-07-2003, 11:37:29 »
Tja, meest dramatische moment van deze dag is toch wel die massale valpartij binnen de laatste kilometer. We zullen morgen wel zien wie daar dermate slachtoffer van is geworden, dat zijn fiets voorlopig in de spreekwoordelijke wilg gehangen kan worden. Ik heb al gegrepen dat de Rabo-kopman Leipheimer waarschijnlijk morgen niet meer gaat starten.  :(
Hans Anders! ;)

Hoe het gebeurd is? Er is er een gewoon gevallen en iedereen dook erover heen (druk). Wie er als 1e viel en wie er daarna allemaal gewond raakten moet je mij niet vragen maar ik weet wel dat er de Raboploeg best een hoop bij zaten :-X

Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 7-07-2003, 11:40:44 »
Dan heb je niet goed gelezen Annuh, want in een eerder berichtje hierboven heb ik daar al kort over geschreven.

Sorry!

Ik vond het er wel heel erg uitzien, schrok ervan toen ik het hoorde op de radio. En het is natuurlijk balen voor de Rabobankploeg.
[ikweetookeenbeetjevanwielrennenmode]Hebben ze nou nog genoeg mensen voor de ploegentijdrit?[/ikweetookeenbeetjevanwielrennenmode]

Offline LC

• Forumlid
  • Loveble Child
« Reactie #10 Gepost op: 7-07-2003, 11:59:15 »
Als ze maar met 3 mensen over de finish komen is het goed. En omdat er maar 2 afvallen uit de rabo-ploeg zijn er nog genoeg mensen

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #11 Gepost op: 7-07-2003, 14:39:54 »
Daar heb je gelijk in, LC, alleen: ik dacht dat er meer mensen over de finish moesten komen, en dat de tijd van de 3e of de 5e renner bepalend was voor de plek waarop de ploeg in de uitslag terecht komt. Maar dit weet ongetwijfeld TEST beter (of Jean Nelissen natuurlijk, maar die zit op dat terrasje in Canne, met een goede fles wijn....).

Maar het is wel zo dat het een enorm nadeel is ten ozichte van de ploegen die compleet zijn. Die kunnen immers het zware werk van het elkaar uit de wind houden, verdelen over 9 man, terwijl RABO dat nog maar kan over 7 personen. Oftewel: een extra inspanning van 2/9 (twee-negende) deel, ten opzichte van de renners uit de complete ploegen.

Offline LC

• Forumlid
  • Loveble Child
« Reactie #12 Gepost op: 7-07-2003, 15:51:14 »
Nee het zijn er echt 3 die over de finish moeten komen. de 3e tijd is bepalend voor de eindtijd.

Het is zeker een nadeel voor de Rabo-ploeg zeker omdat kopman, Levi Leipheimer, is uitgevallen. Ook jammer is Lotz, hij is een hulp dus kan goed vooraan rijden om de rest mij te "trekken"

Groenenman

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 7-07-2003, 17:51:15 »
Volgens mij telt de tijd van de vijfde renner hoor Lc maar ik weet het niet helemaal zeker  :-\

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #14 Gepost op: 7-07-2003, 18:02:22 »
De tijd van de vijfde renner telt voor de plek waar de ploeg in de uitslag eindigt, maar daar wordt naar mijn weten voor iedere renner individueel de tijd  afgetrokken, dan wel bij geteld, indien de renners niet als ploeg bij elkaar over de finish komen. Een achterblijver zal toch extra tijd aan zijn broek krijgen, en zal niet de tijd toegewezen krijgen die zijn team heeft neergezet. Dus de eerste 4 zullen (individueel) een snellere tijd krijgen dan nummer 5, als die bijvoorbeeld is achtergebleven door wat voor oorzaak dan ook.

Uiteraard zullen de ploegen er alles aan doen om met minimaal 5 renners als groep over de finish te komen, om zo de eventuele schade voor het team beperkt te houden.

De belangrijkste reden dat een ploegentijdrit aan het begin van de tour wordt gehouden, ligt eigenlijk wel voor de hand. Dan is namelijk de kans het grootst dat een deelnemend team 9 renners aan de start kan laten verschijnen. In het verlengde daarvan: dan krijgt men ook een eerlijke kans om zich op volle sterkte met elkaar te meten.

Offline Test

« Reactie #15 Gepost op: 7-07-2003, 19:06:09 »
Daar heb je gelijk in, LC, alleen: ik dacht dat er meer mensen over de finish moesten komen, en dat de tijd van de 3e of de 5e renner bepalend was voor de plek waarop de ploeg in de uitslag terecht komt. Maar dit weet ongetwijfeld TEST beter (of Jean Nelissen natuurlijk, maar die zit op dat terrasje in Canne, met een goede fles wijn....).

Oh nee hoor Jos, dat weet ik niet (meer). :) Ik volg de Tour de laatste jaren veel minder intensief dan vroeger. Daarbij heb ik geen goed geheugen voor triviale weetjes. Ik lijk in de verste verte niet op Jean Nelissen ;)

Dat de tijd van de vijfde renner telt voor de uiteindlijke tijd, klinkt me wel enigszins bekend in de oren, maar ik durf daar mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Ik weet wel hoe het algemene ploegenklassement wordt opgemaakt. Maar ja, dat was natuulijk niet de vraag.  ;D

Geniet nooit met mate...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #16 Gepost op: 7-07-2003, 19:19:08 »
Nee, Test, dat was ook niet de vraag, dat is dan weer iets anders. En ook hier duikt de vraag op: zijn het nu de tijden van de eerste drie renners of de eerste 5 renners van een ploeg, die bij elkaar worden opgeteld? Ik dacht de eerste 3, omdat op het eind van het drie-weekse spektakel ploegen met veel uitvallers geen "ploegen-uitslag" meer kunnen neerzetten.

Waar is de tijd gebleven van de witte trui, de rode trui, de lapjestrui? Ik vonde het eigenlijk wel leuk, al die door elkaar lopende klassementen, waar de gewone wielerfan geen touw aan vast kon knopen.

Wie kent nog het verhaal over Miguel Indurain uit 1992, die als grote verrassing een van de fakkeldragers zou zijn bij de opening van de Olympische Zomerspelen in Barcelona? De Tourreglementen verboden hem echter dit uitstapje te maken. Als hij zijn gezicht in Barcelona had laten zien, had hem dit zijn tweede tourzege gekost. Tot 27 juli aanstaande is hij de enige deelnemer die het heeft gepresteerd 5 zeges op rij te behalen.

Offline Test

« Reactie #17 Gepost op: 7-07-2003, 19:27:01 »
Kijk dat weet dus wel. :) Dat is de tijd van de beste 3 gekwalificeerde renners van een ploeg bij elkaar opgeteld. Als een ploeg minder dan 3 renners in koers heeft, doen ze niet meer mee in dit klassement.

Oh ja, de witte trui bestaat nog wel hoor...

« Laatst bewerkt op: 7-07-2003, 19:32:56 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 7-07-2003, 21:05:35 »
De tijd van de 5e teldt (meestal de middelste, als je uitgaat van 9 renners). Je moet dus minimaal met 5 finishen.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #19 Gepost op: 7-07-2003, 21:12:43 »

Oh ja, de witte trui bestaat nog wel hoor...
Dat laatste zag ik vandaag toevallig ook, hij is er een tijdje uit geweest, als ik mij niet vergis. De winnaar van vandaag heeft hem nu om zijn schouders.

Weet iemand ook nog bij welk klassement de gele petten hoorden? Het is, als je logisch nadenkt, heel erg gemakkelijk. Gewoon doorborduren op hetgeen al in dit topic staat, het antwoord op die vraag staat ook al genoemd.

Voor de echte wielerfanaten: wie weet wat "de peer van polleke was?"

« Laatst bewerkt op: 7-07-2003, 21:14:15 door bodejosm43 »