Ook bij dit verhaal wil ik graag een ander perspectief kwijt. Het is mijn eigen mening en wees het er gerust mee oneens, maar ik zou het fijn vinden als je het wel respecteert.
Allereerst wil ik kwijt dat ik het erg vind voor degene die hier slachtoffer van zijn en/of zich hierdoor beperkt voelen in hun doen en laten.
Ik vind het echter wel van belang om de vrijheid van meningsuiting te respecteren. Onze mening is gebaseerd op hetgeen wij geloven. Hetgeen wij goed en verkeerd vinden. Het feit dat iemand anders een ander idee heeft van hetgeen goed en verkeerd is maakt die persoon niet minder dan dat jij bent.
Iedereen vormt zijn idee naar wat goed en kwaad is in de interactie met zijn omgeving en waar wij nu eenmaal allemaal in andere situaties worden geboren hebben wij allemaal een ander idee van wat goed en kwaad is.
Wij in Nederland hebben het voordeel dat wij met zijn allen zo dicht op een kluitje leven, onderwijs genieten en dus veel sneller inzichten kunnen krijgen in wat wel en niet goed voor onze omgeving is. Maar ook in Nederland zijn er genoeg mensen die andere mensen schaden en beperken, die andere mensen in hun grondrechten beperken.
In islamitische landen is het wat dat betreft nog moeilijker. Ze worden opgevoed vanuit het geloof waarin er grondrechten geschaad worden. Mensen daar moeten dus een andere weg afleggen naar een universeel idee van wat goed en kwaad zou kunnen zijn. Het feit dat ze dit in andere landen proberen is gezien de situatie alleen maar logisch en het is ook zeker te waarderen en apprecieren dat zij dat buiten hun vertrouwde omgeving proberen. Dat zij van ons willen leren. Anderzijds zit ook in elk geloof wat goeds en kunnen wij leren van hun ervaringen. Wij, als Nederlanders, accepteren hen achter andersom ook niet altijd en komen ook niet altijd tegemoet aan hun grondrechten. Het feit dat er dingen misgaan heeft meerdere kanten. Het heeft een heel proces ernaartoe waarin zij zich niet gehoord voelen en de actie zelf. In het proces ernaartoe maken heel veel mensen fouten in de daad zelf alleen de personen die de daad verrichten. Elke daad is echter altijd te verklaren (NIET GOED TE PRATEN) met de weg ernaartoe.
De daad zelf wil ik dan ook met alle liefde veroordelen. De mensen erachter wil ik echter graag leren begrijpen om met hen te kijken naar wat zij nodig hebben om dit in het vervolg niet meer te doen. Homo's hebben namelijk ook dezelfde rechten als hetero's, als Marokkanen, als Geert Wilders.
Ik vind ook dat een demonstratie als die in Parijs moet kunnen, omdat iedereen het recht heeft om zijn eigen mening te uiten. Dat geeft je namelijk de ruimte om begrip voor hen te tonen, wanneer je echter alleen door dit standpunt hen als persoon niet meer waardeert en niet de ruimte neemt om hen beter te leren kennen, zullen zij ook nooit andere inzichten en dergelijke vergaren. De enige reden dat wij een andere mening hebben is omdat wij andere inzichten hebben vergaard dan zij, niet omdat wij betere mensen zijn!