Ik ga binnenkort naar Berlijn.
Wat moet ik zeker zien?
Het is mijn favoriete stad, ik ben er een vakantie of 12 geweest... En zoals al gezegd is: er is dusdanig veel te doen en te zien, dat het helemaal van jou eigen smaak afhangt... Je kunt natuurlijk naar de reeds genoemde geijkte dingen gaan, maar er is nog zoveel meer te doen. Wat bijv. ook leuk is om te doen is de Zitadelle Spandau (heeft een eigen U-Bahnhalte); je kan dan meteen doorgaan naar Altstadt Spandau...
Unter den Linden aflopen van het Rode Raadhuis naar de Brandenburger Tor (en evt de Reichstag) is ook heel leuk.
Als je van leuke oude (oostduitse) gebouwen houdt, is Köpenick een aanrader.
Oh ja, als je tijd hebt, ga de dierentuin in... Sowieso is Zoo een echte aanrader, want ze hebben daar een aantal bijzondere dieren (of ze hem nog hebben weet ik niet, maar ooit had men er een reuzenpanda) Overigens, in het oostelijke deel is er als het goed is ook nog steeds een dierentuin, die een jaar of 8 geleden heel erg leuk was!
Als je van techniek gaat, is het vernieuwde Technikmuseum een aanrader.
Overigens, ik weet niet hoelang je naar Berlijn gaat, maar als je pak 'm beet een week gaat, is het verstandig een weekkaart voor de zones ABC te halen, daar kan je heel Berlijn mee doortuffen tot aan Potsdam toe, en je kan er zowel de bus, als de S-Bahn als de U-Bahn als zelfs regionale treinen binnen Berlijn mee in...
Mocht je nog vragen hebben, vraag ze gerust!