Di recept heb ik vanavond gemaakt, weliswaar iets aangepast (quorn i.p.v. kip en kerriepoeder i.p.v. ketjap en aardappel in blokjes erdoor gedaan) . Was lekker, vond ook trialk
Meestal maak ik dan ook iets simpels. Maar mocht iemand leuke recepten kennen met bovenstaande ingrediënten, hoor ik het graag.
Alrighty, wat snelle gedachten. Ik schrijf de recepten even uit m'n hoofd, dus er is een kansje dat ik iets vergeet.
#1 Ratatouille.
Ratatouille is fantastisch, supersimpel, wel lekker, zelfs veganistisch.
Nodig: een berg groente. Voor 3 personen zou ik normaal bijvoorbeeld nemen:
- 1 grote courgette (of 2 kleine)
- 1 aubergine
- 2 rode paprika's
- 1 gele paprika
- 3 rode uien (alternatief sjalotten, desnoods standaard witte/gele uien)
- 250 gram cherry tomaten
- 2 tenen knoflook; 2 takken rozemarijn; 5 takjes tijm
Normale bereiding:
- Snijd alles grof. Oftewel, paprika's in stukken van zegmaar 2x3 centimeter; uien in parten; courgette en aubergine in dikke plakken (2cm) die je eventueel halveert.
- Deze groente doe je in een ovenschaal, en hussel je om met 2 eetlepels olie (bv olijfolie).
- Plet de tenen knoflook (bijvoorbeeld een mes er opleggen, en dan drukken), die gaan er min-of-meer heel bij (en haal je uiteindelijk eruit). Takjes rozemarijn en tijm erbij.
- Totaal moet het 30m in de oven, op 180 graden. Snijd intussen de cherrytomaten.
- Haal na 15m de groente uit de oven, haal de kruiden eruit (die gaan verbranden), en schep even om. Zet terug voor nog 10 minuten. Haal eruit en voeg de cherrytomaten voor de laatste 5m toe.
- Lekker met brood, bijvoorbeeld focaccia... en rosé
Brtdm: in jouw situatie ga je waarschijnlijk voor 3 rode puntpaprika's. Als ze geen cherrytomaten hebben, neem dan 2 vleestomaten. Vleestomaten mogen wel de volledige 30m meegaren, en kunnen in parten of gehalveerde plakken.
Terugschalen naar 1 persoon is niet specifiek handig. Zou dan kopen voor 2x, en het dan kort na elkaar eten.
#2 Bolognese saus
In principe is bolognese saus een vleessaus. Je hebt wat flintertjes groente, en vooral bergen gehakt en gedroogde ham. Zo ben ik niet opgevoed
Wederom, eerst de standaard, laten we zeggen voor.. 3-4 personen?
- Halve struik bleekselderij
- 2 wortels (of 1 knoeper)
- 3 uien
- 400g gehakt
- 100g (gedroogde) ham; gerookt spek kan ook
- blikje tomatenpuree
- (eventueel extra tomaten)
- 1 teen knoflook
- 250ml vocht om in te koken (wijn werkt goed, bouillon [liefst vlees-] is ook prima)
Normale bereiding:
- Ditmaal willen we juist alles heel fijn snijden. Blokjes van een halve tot 1 centimer van de wortel; uien en knoflook fijn snipperen; bleekselderij eerst in de lengte in 3 stroken, om vervolgens kleine blokjes te kunnen snijden.
- Bak de gesneden groente rustig voor 10m. Voeg dan het gehakt en hak/spek toe, blijf rustig bakken. Waarschijnlijk komt er genoeg vocht uit alles dat het een beetje gaat stoven, that's fine. Als je met de gehakt wilt beginnen, voor de groente, ook goed.
- Voeg de tomatenpuree toe. Idealiter wil je dat bakken, dus in contact met de pan, dan wordt de puree iets minder zuur. Na 2 minuten blus je af met de wijn/bouillon. Idealiter staat alles net niet onder.
- Zet het vuur laag, en laat stoven.
Minimaal 1 uur, langer is beter.
- Proef af. Met tomatenpuree kan het te zuur zijn: voeg een beetje honing toe. Als je wijn gebruikte ipv boullion heeft het wellicht zout nodig.
- Serveer met pasta (formeel tagliatelle) en indien mogelijk gemalen parmezaan. Lekker met een kleine, frisse, groene salade.
Brtdm: De groente is idealiter in de verhouding 1:1:2 (waarbij 2 delen ui). Lenteui kan je ook gebruiken. Als ze geen bleekselderij hebben, moet je een beetje goochelen. Knolselderij en paprika's (de non-punt variant) hebben vermoedelijk ook niet, maar zouden anders kunnen. Wat je zou kunnen doen, is lenteui ipv bleekselderij (dus naast de normale uit); of wat tuinkruiden of extra bouillon toevoegen.
EDIT: Bolognese saus is overigens
fantastisch in te vriezen