Enkele weken voor het WK-voetbal was er ineens een actie: je kon een bal aanvragen, waaraan een soort van maatschappelijke verantwoordelijkheid ''plakte''. De bal van verbinding heette die.
Omdat ik gewoon nieuwsgierig was naar wat erachter stak, heb ik hem besteld.
Nu hoorde ik van verschillende mensen die hem ruim na mij hadden besteld, dat ze het ding inmiddels hadden ontvangen.
Ik heb hem dus nog steeds niet.
Wat ik me afvraag: ik ken de naam van de organisatie, maar kan er niet achterkomen wat het nou precies voor iets is. Een antwoord op mijn vraag heb ik dan ook nog niet gekregen.
Het is zo vaag allemaal: wat voor verbinding bedoelen ze? Religigieuze verbinding, maatschappelijke verbinding, maatschappelijke betrokkenheid? En zo ja, wat kan ik met die bal, dat ding gebruik je misschien 1 keer, en dan geef je hem weg zonder de verbondenheid die die bal symboliseert, ermee door te geven. Kinderen geven er een schop tegen, zonder de achterliggende gedachte van die bal te kennen.
Ik stel mezelf misschien vragen die ik maar beter niet kan stellen: wie financiert deze grap (er zijn 50.000 exemplaren van die bal besteld. En naar ik aanneem, ook verspreid).
Verbondenheid kun je dus op meerdere manieren uitdrukken, ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat hierachter zit, ik ken de hele organisatie namelijk niet. (Ja, de naam, maar weet dus niet waar die voor staat).