Fantastisch werk, Bertha.
Uiteraard krijg je in de eerste afleveringen een onevenwicht naar de Mol toe, vooral wanneer je zo snel in groepjes gaat opslitsen.
Ja, klopt idd. En dat is toch wel erg sneu voor de eerste 3 afvallers, zij hadden alle 3 nooit bij George in de groep gezeten. Je moet dus eigenlijk zeggen:
Iedereen gelijke kansen, behalve de eerste afvallers, die hebben pech.
Er ontbreken blijkbaar echter enkele opdrachten.
Ik herinner mij in elk geval het abseilen van de stuwdam tijdens aflevering 1. Daarin was iedereen samen, dus idd geen punten toe te kennen.
Ik twijfel er echter geen seconde aan dat je alle "opgesplitste" opdrachten hebt opgesomd.
Ik noem idd alleen de opdrachten waar opgesplitst is, alle groepsopdrachten zijn niet interessant.
Wat betreft het druivenplukken merk ik wel op dat er geen punten zijn toegekend aan Karen en Kerstin, die nochtans de godganse dag samen waren bij elkaar. Genoeg om elkaar te observeren en te zien "mollen" denk ik wel.
Die heb ik niet opgenomen omdat ze de proef zelf onafhankelijk van elkaar uitvoerden. Ze 'leerden' wel de hele dag samen, maar uiteraard zijn er dan geen molmogelijkheden en kunnen ze dat dus ook niet bij elkaar waarnemen.
Indien je dat wel zou doen en er rekening mee houdt dat Dick in die aflevering afvalt, dan zul je merken dat George reeds na aflevering 3 mee aan de leiding staat.
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat je aldoor de afvaller niet meerekent; dit terwijl de afvaller juist de belangrijkste persoon is in deze theorie!
Er moeten tenslotte gelijke kansen zijn en de afvaller heeft in de aflevering waarin hij afviel heeft gewoon meegedraaid in de samenstelling van alle groepen, toen wist men tenslotte nog niet dat hij/zij af zou vallen. Er is dus geen enkele reden om de kostbare data van die afvaller uit de tabel te halen!
Maar ik begrijp het wel, aangezien je de mol probeert te zoeken met deze theorie en een afvaller eenmaal moeilijk de mol meer kan zijn. Maar terecht is het absoluut niet.
En het geeft bv. ook in de laatste tabel aan dat als Dick niet was afgevallen zeer goed scoort als mol in deze theorie, terwijl hij nieteens de mol is! Blijkbaar speelt 'toeval' ook een rol.
In elk geval merk je dat reeds na aflevering 3 George begint te "stijgen".
Graag had ik dit verdergezet gezien voor de daaropvolgende aflevering(en).
We zullen het zien! Ik zal tzt voor de afleveringen erna ook nog tabellen maken.
Is het originele topic nog open, zodat ik jouw berekeningen kan vergelijken met die van mij van vorig jaar ?
Ik vermoed dat ik vanaf aflevering 3 of 4 George aan de leiding had.
Het allereerste topic is er helaas niet meer, maar vanaf deel 2 nog wel.
Maar de eerste tabellen waarin je alle kandidaten meenam in het onderzoek zijn er nog wel dus dat is wel terug te vinden. Dat was pas vanaf afl. 6 of 7. Aflevering 6 ofzo bekeek je alleen George en Prince als 'virtuele' mollen dacht ik...
Maar iig kun je alvast nadenken over hoe doe groepjes waren in aflevering 4. Ik meen dat we eerst nog oneens waren over heo de groepsindeling bij de driehoek-opdracht,
(Opdracht 1 op de site van Erik TKS):
http://lcg-www.uia.ac.be/~erikt/demol/nl2002a4.htmlOverigens nog alle dank aan Erik TKS voor het nog altijd beschikbaar hebben van alle gegevens van NL-serie, erg handig!
Gr. B.