Ik had net een heel betoog getypt valt internet uit.
Dan maar opnieuw:
Als je in AOW op 65 blijven gelooft, geloof je in sprookjes. Niet te betalen, worden erg veel mensen de dupe van. Ook de ouderen want de AOW zal dan bijvoorbeeld omlaag moeten en de belastingen omhoog. De jongeren zullen ook meer moeten betalen, wordt je ook niet vrolijk van. Dit valt voor mij echt in de categorie 'linkse sprookjes'. Ben zelf best links georiënteerd, maar dit is gewoon niet reëel. Ik wil best betalen voor de ouderen die hun AOW verdienen, maar dat moet wel in verhouding blijven. Dat is het niet als het teruggaat naar 65.
De leus 'zware beroepen' vind ik altijd zo'n cliché. Altijd worden dan stratenmakers als voorbeeld genomen. Vind ik echt onzin. Natuurlijk is dat een beroep dat je niet tot 67 kan doen. Maar dat geldt misschien voor meer beroepen, die niet aan het fysiek zware cliché voldoen. Nachtdiensten in de zorg? Lijkt me ook niet fijn op 65-67. Voor een VMBO-B klas staan op je 67e? Misschien is dat ook wel (te) zwaar? Mentaal zwaar werk (uitvaarten etc.) misschien is dat ook niet wenselijk. Dus politici moeten stoppen met die stratenmaker. Er is geen grens te trekken in wat zwaar is en wat niet.
Daarom lijkt me omscholing belangrijk. Je moet op je 50e de kans krijgen relatief makkelijk wat anders te kunnen doen. Maarja, dat doet nu niemand omdat je als oudere niet snel aan een baan komt. Dat moet aangepakt worden. Niet de AOW.
Eens. Plus dat heel veel van de banen die voor mij geschikt zouden zijn, nu vrijwillig door gepensioneerden worden uitgeoefend. Reden dat ik me nu dus aan het omscholen ben
Dit is natuurlijk belachelijk, maar dat los je niet op door de AOW naar 65 te doen.