Vaak is het lastig om er achter te komen wat nu een mol-actie is geweest. Bij deze opdracht wordt het ons echter op een presenteerblaadje gegeven. Daarom moeten we deze kans niet onbelut laten om die molactie dan eens grondig te analyseren. Dit is een opdracht die de mol met de crew van te voren goed doorgesproken moet hebben en heftig over nagedacht moeten hebben. Dan kunnen ze immers in de afsluitende aflevering triomfantelijk melden hoe ze ons bij de neus hebben genomen. Daarom verwacht ik, helemaal van de Belgen, dat achter deze opdracht een groot
masterplan zit. Vandaar deze analyse.
De mol kende de punten als volgt toe:
Corry: 10
Walter: 8
Nicole: 7
Shadia: 6
Sandra: 5
Marc: 4
Inge: 3
Stijn: 2
Bruno: 1
Christophe: 0
*Er wordt veel gezegd over de puntentoekenning
per persoon. Maar het is zo dat pas als
de groep de opdracht haalde, de punten toegekend zouden worden. Daarom moet je denk ik
daar naar kijken. Die is als volgt:
Stijn: 2 (raadsel)
Bruno en Inge: 4 (striptekenen)
Corry, Sandra en Marc: 19 (hindernissen)
Walter, Nicole en Shadia: 21 (slapen)
Het lijkt mij zo dat de mol in deze opdracht graag de touwtjes in eigen handen heeft en daarom is de slaapgroep
ideaal om te saboteren, immers er moesten 26 punten van de 46 gehaald worden om de opdracht te doen slagen, de slaapploeg vertegenwoordigt 21 punten: "toevallig" precies genoeg om de
hele opdracht te doen mislukken. Het maakt totaal niet uit wat alle andere kandidaten presteerden, immers als de slaapopdracht niet gehaald wordt, mislukt de hele opdracht.
Daarom is mijn (voorbarige) conclusie dat de mol zich in in deze groep bevonden heeft.
*Walter, Nicole en Shaida kregen respectievelijk 8, 7 en 6 punten; de "opvallende" 10 zat hier niet bij.
*Enige minpunt is dat de mol in deze groep
niet alle touwtjes in handen kan hebben, omdat je onafhankelijk van elkaar slaapt. Maar toch vermoed ik dat de mol in
deze groep gezeten moet hebben, want die 21 punten is mij net iets té toevallig.
Dan nog het volgende: Dat de kandidaten nog een kandidaat mochten wisselen (en niet de punten) is als je dit alles bekijkt volkomen logisch. Immers als die mogelijkheid er niet was kon de mol degene die de opdracht "niets doen" had simpel de 10 punten kunnen toekennen en zo eenvoudig kunnen "saboteren". Maar dat heeft een laag
masterplan-gehalte; vandaar deze logische mogelijkheid.
De volgende stap is dan natuurlijk dat diegene met 0 punten omgewisseld wordt met degene die "niets doet" in dit geval Shaida (die 6 punten kun je natuurlijk niet laten liggen). De mol hoeft zich niet in die discussie te mengen, want de groep zal dit logischerwijs beslissen. Maar dit hadden de bedenkers van deze opdracht natuurlijk allang van te voren kunnen bedenken. "Toevallig" is de slaap-groep hier weer bij betrokken en zodoende krijgt de slaap-groep de ietwat "toevallige" samenstelling van 8,7 en 6 punten.
Ik denk echter dat de mol allang had bedoeld dat die punten zó verdeeld zouden worden.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat Shaida de mol zou zijn, immers eerst kiest ze voor het "niets doen". Toch iets wat niet bij een mol past, maar door "toeval" komt ze ineens terecht bij de slaapgroep die dan ineens "toevallig" 21 punten heeft.
Maar dan zal er een verrekte goede verklaring moeten zijn voor het feit dat ze maar liefst 25 minuten bijelkaar slaapt en het op wonderbaarlijke wijze toch voor elkaar krijgt dat de opdracht mislukt. (Mischien slaaptrainingen gehad om in REM-slaap te komen, wetende op wonderlijke wijze dat de andere 2 dat niet (lang) zouden kunnen? Bedenk iets geks!)
Het zou de mol-actie van de eeuw zijn áls die verklaring er is. (Al had enen Hollander er niet achter moeten komen natuurlijk
)
Persoonlijk denk ik niet dat die verklaring er is en vind ik het knap dat ze 25 minuten kan slapen, daarom valt ze voor mij af.
De opmerking van Walter dat hij
de hele tijd geslapen heeft vind ik niet bij een mol passen, omdat daarna blijkt dat hij maar 2 minuten geslapen heeft. (Mischien zat hij alleen in een hele lichte slaap?)
Makkelijker is het voor een mol om te zeggen dat je gewoon erg wakker was en niet kón slapen (=niet ongeloofwaardig) ->Nicole. We zien Nicole ook wat teugen Sherry (?) nemen; bekend is dat je van alcohol wel makkelijker slaapt, maar de slaap dan slechts oppervlakkig is (en niet geregistreerd wordt door de apperatuur?)
Walter nam geloof ik ook een slok, Shadia (!) niet.
Voorlopig ga ik dus vooral Nicole, maar ook Walter (en een beetje Shaida) goed in de gaten houden...
Dus.
Wat denken jullie ervan?
Gr. B.