Haha ja ik was ook verbaasd over dit bericht, over 5 jaar zijn onze topspelers (snijder, robben, v/d vaart, van persie, en stekelenburg de ervaren jongens bvan een jaar of 31/32, aangevuld met de nieuwe generatie als strootman, elia, wijnaldum, bruma, etc. en wie weet wat er nog bij komt in de komende 5 jaar. Jongens als Luc de Jong, Van der Wiel etc zijn ook uit het niets erbij gekomen.
Belgie heeft daarentegen jonge gasten die nog ver kunnen doorgroeien:
Keepers:
- Simin Mignolet, heeft al een aantal wedstrijden voor Sunderland achter de rug. Met de blessuregevoelige Graig Gordon voor hem zal hij nog meer wedstrijden spelen.
- Courtois bij Chelsea(al zal hij voorlopig Cech niet uit de basis spelen)
Verdedigers:
- Lombaerts, is nu 25 jaar, staat regelmatig in de basis bij Russische Topclub Zenit ST. Petersburg
- Verthongen, Captain vam Ajax, die dat niveau is ontgroeid. Zal vermoedelijk binnen 1 jaar zijn droomtransfer maken
- Vermaelen, Begon zijn eerste seizoen bij Arsenal geweldig, scoorde veel. Raakte Helaas geblesseerd, maar kan toch nog doorgroeien
- Kompany, beest van een gozer, reserve Captain van Manchester City.
Alle genoemde verdedigers zijn over een jaar 5 rond 28 a 30 jaar en zullen een pak ervaring met zich meebrengen. Zijn voor verdedigers op een ideale leeftijd.
Middenvelders:
- Axel Witsel, half Europa zat achter deze spelmaker aan, maar koos uiteindelijk voor Benfica, een mooie stap als hij veel aan spelen toe komt.
- Marrouane Fellani, beest van een speler, speelt mits hij niet geblesseerd is alle wedstrijden voor everton.
- Kevin de Bruyne, jonge spelmaker van Racing Genk met doorgroeimogelijkheden. Kan alleen doorgroeien als hij naar het buitenland vertrekt en niet naar Anderlecht gaat.
- Mats Rits, 18 jarige middenvelder die naar Ajax is gegaan. Ik heb hem niet zien spelen maar wie weet is hij ook een toekomstige topspeler..
Aanvallers:
- Hazard, wordt gezien als het grootste talent van België, is nog maar 20 jaar en zal het bij een grotere club dan Lille moeten laten zien
- Romelu Lukaku, misschien iet wat overhypte spits door zijn goede eerste seizoen als 17-jarige speler. Desondanks goede techniek en erg veel fysieke kracht. De hele Europese top Arsenal, Chelsea,Bayern en Real Madrid zitten achter hem aan, maar hij kan het beste nog 2 jaar rijpen bij Anderlecht om te laten zien of hij wel echt zo goed is.
- Jelle Vossen, zelfde verhaal als Lukaku ook door zijn vele goals gehyped, kan ook uitgroeien tot een goede spits maar zal ook nog moeten rijpen en niet te vroeg de stap maken. Dus wie weet, in 5 jaar kan veel gebeuren..
- Nacer Chadli, speelt soms matige wedstrijden en soms hele geniale wedstrijden. Kwam vanuit de Jupiler League en bleek goed mee te kunnen komen op Champions League Niveau.
- Dries Mertens, omdat het zijn uitspraak is zet ik hem er ook bij. Dries zou over 5 jaar 29 zijn. Momenteel is hij voor 6 miljoen overgekomen van Utrecht, ik ben benieuwd of hij zich staande kan houden bij PSV. Ikzelf denk dat hij de stap naar een mooie Europese middenmoter over 3 jaar kan maken, maar zo niet is het zeker een bruikbare speler voor PSV (die dan niet in de basis staat van de rode duivels)
Mijn conclusie: De belgen hebben de laatste jaren veel talentvolle jongens voorgebracht, waarvan er een aantal al buiten Europa succesvol zijn en ook in de basis staan. Echter is het huidige Belgische team een overgang tussen het matige België dat jarenlang geen toernooi haalde en de nieuwe lichting die nog niet alles kan brengen wat van hun verwacht wordt. (te veel punten verspelen, geen wedstrijden op slot kunnen gooeien)
Ik verwacht dat belgen (kleine kans dat ze 2012 halen) er wel bij zijn op het WK van 2014 in Brazilië, omdat de zojuist genoemde spelers dan alweer 3 jaar verder zijn. Desondanks betwijfel ik of de belgen over 5 jaar de Nederlanders voorbij zijn, omdat wij over 5 jaar een mengelmoes hebben van ervaren jongens en de nieuwe generatie (zoals in 2003 toen van der Vaart, Snijder, Robben etc meegingen met de Boer, Overmars, Cocu naar het EK in portugal waar we de halve finale haalden) Een deel van de belgische talenten moet laten zien dat zij daadwerkelijk zo goed zijn als men denkt. Belangrijk voor de rode duivels is eerst dat zij een eindtoernooi halen en dan zien we wel wat voor resulataat zij daar behalen. De gedachte van Mertens is dus niet gek, alleen betwijfel ik of het realistisch is.
Oftewel de belgen hebben de laatste jaren voldoende talent voortgebracht, veel spelers vloeien uit over de grotere clubs van Europa waar ze ook in de basis staan, maar of ze hiermee binnen 5 jaar Nederland voorbij zijn.. dat lijkt mij sterk.
** misschien ben ik nog wat spelers vergeten te noemen**