Een 14-jarige hoort niet in haar ééntje de wereld rond te zeilen, die moet gewoon naar school. Ik had ook best een jaar leuke dingen willen doen op die leeftijd, maar ik kon ook niet zomaar onder m'n verplichtingen uit. En er zijn genoeg ouders die in de problemen komen als ze hun kinderen 1 dag te vroeg voor de vakantie van school halen. En dit kan wel?
Natuurlijk kan er hier ook wat gebeuren. Wie weet word ik morgen wel aangereden door de bus die elk kwartier langs mijn huis komt. Of een ongeluk op de snelweg met m'n auto. Tsja, het kan allemaal gebeuren. Maar in sommige gevallen zijn de risico's gewoon hoger. Ik ga ook niet in m'n eentje op vakantie naar de Mexicaanse grens, want dan kom ik ook niet levend terug. Misschien wat overdreven, maar weet iemand hoe een 14 jarige reageert als ze alleen vast komt te zitten in een storm van windkracht 12? En ik weet niet hoe de route loopt, maar er gebeuren de laatste tijd vreemde dingen op de wereldzeeën.
Ik ben niet tegen Laura, ik gun haar het beste, maar wel tegen haar ouders, die niet hun verantwoordelijkheden nemen. Tot aan je 16e moet je naar school, vanaf dan kun je kijken of iemand er geschikt voor is. En vanaf 18 mag ze zelf beslissen.
Goed, de beslissing is nu eenmaal genomen. Nederland staat er nu eenmaal om bekend dat er regels zijn waar steeds uitzonderingen op gemaakt worden. Als het nu slechte regels waren, ok, maar in dit geval vind ik een 14 jarige hier niet volwassen genoeg voor.
Zij en haar ouders vinden het een risico dat ze kan nemen. Noch jij, noch ik, noch wie dan ook heeft daar iets mee te maken.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het gaat mij er niet zo eens zeer om of ze nu geschikt is of niet, maar straks kunnen we overal wel een uitzondering voor maken. Waar leg je de grens? Wanneer kan een 14 jarige onder haar schoolplicht uit en wanneer niet? En welke beslissingen kan een 14-jarige wel maken of niet. Wat ze straks op die boot doet interesseert me niks, die beslissing is gemaakt. Maar ze is ongetwijfeld niet de enige die iets wil ondernemen. Je moet ergens een grens trekken, en het is voor mij totaal onduidelijk waar die grens nu ligt. Volgens mij weet niemand het.