Heb gisteren Dune 5: "Ketters van Duin" afgerond en ga vanavond aan deel 6: "Duin Kapittel" beginnen.
De boeken van Dune blijven top. Het is een science fiction verhaal zonder daar nadruk op te leggen. Het speelt zich af in de verre toekomst waarbij de maatschappij heel anders is dan de onze. Het mooiste van Dune is de vele lagen: het gewone verhaal, politiek, intriges, plannen in plannen, religie.
Deel 1 is in 1984 door David Lynch (Twin Peaks) al een keer verfilmd. Helaas valt dit boek moeilijk te verfilmen. Als je de film kijkt, snap je amper waar het over gaat. Toch gaf die film wel een goede indruk over het universum van Dune, de mystiek en de achterdocht.
In 2000 en 2003 zijn een tweetal miniseries verschenen over de eerste 3 delen. Deze series geven het verhaal wel beter weer (in zoverre het mogelijk is), maar de sfeer is naar mijn mening een stuk minder. Als je ooit al een deel gelezen hebt, begrijp je wat ik bedoel. Toch vind ik de miniseries niet slecht gedaan; het was een goede poging.
Als ik het goed hebt verschijnt komt in 2014 een nieuwe verfilming van het eerste boek. Qua special effects heb ik er wel vertrouwen in, maar een boek als Dune met zijn vele lagen valt zeer moeilijk te verfilmen. Zelfs als (mini)serie is het vrij lastig.
Enfin, ook hou je niet van science fiction, toch raad ik iedereen aan om minstens deel 1 een keer te lezen. Het is topliteratuur.